پ‌ک‌ک تهدید واقعی برای ترکیه است

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، گفت در ملاقات چهارجانبه‌ای که با سران کشور‌های آلمان، ترکیه و فرانسه داشت تهدید پ‌ک‌ک برای آنکارا مهم و واقعی شناخته شده است.

اخبار بین الملل - جانسون که در نشست خبری پس از پایان اجلاس ناتو در روز گذشته سخن می‌گفت، افزود دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در حاشیه اجلاس ناتو دیداری خوبی بود. او گفت: «درباره پیچیدگی شدید اوضاع در شمال سوریه گفت‌وگو کردیم. فشار زیادی که ترکیه با آن روبه‌رو است از جمله حدود چهار میلیون مهاجر و تهدید تروریستی پ‌ک‌ک مورد پذیرش ما قرار گرفت.» جانسون در ادامه تاکید کرد «این تهدید واقعی است که باید تصدیق شود.»

نخست وزیر انگلیس در ادامه اضافه کرد: «برنامه‌های ترکیه در شمال سوریه باید درک شود و ما باید از هرگونه سوءتفاهم در میان متحدان ناتو اجتناب کنیم. توافق کردیم که به مذاکرات ادامه دهیم.»

نشست دو روزه ناتو به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس این سازمان در روز‌های سوم و چهارم دسامبر (دو روز گذشته) در لندن با حضور روسای جمهور و نخست وزیران ۲۹ کشور عضو برگزار شد. اختلافات شدیدی میان اعضای ناتو وجود دارد که برخی گمان می‌کردند این نشست نتواند به نتیجه‌ای برسد، اما در نهایت روز گذشته یک بیانیه پایانی کلی صادر کردند. از جمله اختلافات میان اعضای ناتو عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه بود که آنکارا در ماه اکتبر به منظور بیرون کردن نیرو‌های کُرد از شمال سوریه در این منطقه آغاز کرد. رئیس‌جمهور فرانسه در انتقاد از این اقدام ترکیه گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده است.