کارشناس روس: آموزش مؤثرترین ابزار مقابله با افراط‌گرایی جوانان است

«بولات مورزاگالیف» کارشناس مسائل سیاسی مرکز تحلیلی «بیرلک» روسیه با اشاره به برنامه مبارزه با افراط‌گرایی در روسیه، قزاقستان و قرقیزستان اظهار داشت: متأسفانه جوانان در موارد مختلف تهدیدات ناشی از گروه‌های افراطی را درک نمی‌کنند بنابر این باید ما باید ابزارها برای تشخصی اهداف سازمان‌های مختلف را در اختیار آنان قرار دهیم.

اخبار بین‌الملل- وی تصریح کرد: در چارچوب برنامه بین‌المللی مقابله با افراط‌گرایی ما همراه با جوانان کشورهای منطقه مسائل مبارزه با انواع مختلف ایده‌های افراطی و ناسیونالیستی را مورد بررسی قرار دادیم.

این کارشناس افزود: این 2 موضوع مختلف است اما بین آنان شباهت‌های فروانی وجود دارد که این عوامل ثبات کشورهای منطقه را تهدید می‌کنند.

مورزاگالیف گفت: دیگر تهدیدات هم هستند و با همدیگر ارتباط مستقیم دارند بنابر این برخورد جامع با آنان لازم است اما توسعه کشور همزمان با گسترش ایدئولوژی‌های افراطی به ویژه در بین جوانان امری بسیار مهم بوده و نیازمند مراقبت است.  

تحلیلگر روس خاطر نشان کرد: افراطگرایی ناسیونالیستی موضوع مهمی است و جوانان همواره هدف اصلی مبلغان سازمان‌های افراطی هستند. از سوی دیگر جوانان آگاهی و تجربه لازم برای تشخیص اهداف واقعی گروه‌های مختلف را ندارند و باید به جوانان یاد بدهیم در کدام فعالیت‌ها می‌توان حضور نداشت و از چه گروه‌هایی باید دوری کرد.  

وی ادامه داد: متأسفانه جوانان در موارد مختلف تهدیدات ناشی از گروه‌های افراطی را درک نمی‌کنند و به همین دلیل اسیر ایدئولوژی‌های خارجی می‌شوند. بر همین اساس نشست‌های کارشناسی در شهرهای «بیشکک»، «نورسلطان» و «اوفا» با همین هدف برگزار می‌شود و جوانان باید ابزاری برای تحلیل داشته باشند.

مورزاگالیف اظهار داشت: پروسه‌های همگرایی در مقابل ایده‌های افراطی به ویژه در فضای اوراسیا بسیار اسیب پذیر هستند و وجود فرهنگ‌های فراوان در همزمان نقطه قوت و پاشنه آشیل نیز هست.

این کارشناس تصریح کرد: در منطقه آسیای مرکزی یکی از زیرساخت‌های کلیدی اوراسیا قرار دارد بنابر این روابط دوستانه بین مردمان و رسیدگی دولت به مسائل اجتماع تضمین ثبات و توسعه پایدار می‌باشد و اینجا نه مسائل حقوقی بلکه روابط واقعی بین اقوام کشورهای منطقه مهم هستند.

وی گفت: در فضای مجازی اطلاعاتی درباره درگیری‌های مرزی منتشر می‌شود که محتوای مطالب مختلف ناراحت کننده است و اجتماع را تنها به طرف گسترش نفرت قومی می‌برد.

مروزاگالیف خاطر نشان کرد: حتی برخی درگیری‌های شخصی افراد مختلف را با احساسات ناسیونالیستی مخلوط می‌کنند و این فرایند منجر به تشدید تنش‌های اجتماعی می‌شود.

کارشناس روس افزود: این اقدامات کوچک به تدریج تأثیر منفی بر همکاری‌های کشورهای منطقه و پروسه‌های همگرایی را می‌گذارد.

وی اظهار داشت: برنامه‌های بین‌المللی مرکز تحلیلی «برلیک» مبارزه با انواع مختلف افراط در روسیه، قزاقستان و قرقیزستان است. در ابتدا ما خواهان برگزاری دوره‌های آموزشی برای جوانان نبودیم اما بعدا پس از انجام مطالعات تحلیلی مشخص شد که تعامل با دانشجوایان در این زمینه مؤثرترین گام می‌باشد.

این تحلیلگر روس گفت: در حال حاضر همراه با دانشجویان کشورهای منطقه سندی را به عنوان استراتژی مقابله با افراطگرایی تدوین که در آن پیشنهادات و نظرات جوانان قرار دارد و سند مذکور تا پایان سال جاری رسماً معرفی می‌شود.

مروزاگالیف عوان کرد: بند‌های مقابله با افراط‌گرایی این سند آماده شده و در حال حاضر مسائل سیاسی و برنامه‌های پیشگیری از گسترش افراط دنبال می‌شود. امیدواریم کشورهای منطقه و جوانان از ظرفیت‌های این استراتژی استفاده کنند.