بودجه ۵۰ میلیارد دلاری دفاعی ژاپن در سال جدید

روزنامه نیککی ژاپن روز شنبه گزارش کرد بودجه دفاعی پیشنهادی ژاپن با هدف تامین هزینه های مربوط به نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور و توسعه یک جنگنده نسل جدید، برای هشتمین سال پیاپی افزایش یافته است.

اخبار بین‌الملل- گزارش می افزاید ژاپن همچنین به دنبال افزایش توانایی های خود در حوزه های جدید مانند فضا، امنیت سایبری و حملات الکترومغناطیسی است.

گفته می شود ۱۰ میلیاد ین از این بودجه برای توسعه یک جت جنگنده به نام  F-۲ نیروی هوایی است.

توکیو همچنین مدت ها است که به دنبال توسعه هواپیماهای رادار گریز "شینشین" است قرار است این جنگنده ها در اواسط دهه ۲۰۳۰ بکارگیری شوند دولت قصد دارد با همکاری ایالات متحده آمریکا و پیمانکاران اروپایی، این هواپیمای جدید جنگنده را با تلاش و هدایت صنعت دفاع داخلی توسعه دهد کشورهای شریک اوایل سال آینده انتخاب می شوند.

پیش بینی می شود هزینه های این پروژه حدود ۳۰ میلیارد ین شامل بودجه تحقیق در مورد سیستم های هسته ای و هواپیماهای پشتیبانی از راه دور باشد وقتی وزارت دفاع ژاپن در تابستان سال جاری درخواست اولیه بودجه را ارائه داد هیچ رقم مشخصی از هزینه ها را به این برنامه اختصاص نداده بود.

انتظار می رود کابینه نخست وزیر «شینزو آبه» بودجه کامل سال مالی ۲۰۲۰ را در این ماه تصویب کند.

بودجه دفاعی ژاپن در سال های اخیر اندکی بیش از یک درصد به صورت سالانه رشد کرده است بودجه دفاعی ژاپن کمی بیش از ۵ درصد کل بودجه دولت را تشکیل می دهد.

بر اساس گزارش موسسه صلح استکهلم، سال گذشته آمریکا با ۶۱۰ میلیارد دلار در مقام نخست و پس از آن چین با ۲۲۸ میلیارد دلار در مقام دوم بالاترین بودجه دفاعی جهان قرار داشتند.

آمار این موسسه نشان می دهد که عربستان با ۶۹.۴ میلیارد دلار، روسیه با ۶۶.۳ میلیارد دلار، هند با ۶۳.۹ میلیارد دلار و فرانسه هم با ۵۷.۸ میلیارد دلار رده های سوم تا ششم جهانی را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این آمار ژاپن با ۴۷ میلیارد دلار و کره جنوبی با ۴۲ میلیارد دلار در رده های هفتم و هشتم بودجه دفاعی سال گذشته بودند.