آمریکا و کانادا به بهانه اعتراضات در امور عراق دخالت کردند

سفارت آمریکا و سفیر کانادا در عراق، امروز در واکنش همزمان و مشابه، به بهانه اتفاقات اخیر روزهای پرتلاطم عراق به دلیل اعترضات خیابانی، در امور داخلی این کشور دخالت کردند. 

اخبار بین‌الملل- سفارت آمریکا در بغداد با انتشار بیانیه‌ای به تجمع معترضان در دو نقطه «میدان الخلانی» و «پل السنک» اشاره کرد و گفت از دولت عراق می‌خواهد که «گام‌هایی برای حمایت از تظاهرات‌کنندگان و مؤاخذه کسانی هست که شب گذشته به تظاهرات‌کنندگان حمله کردند». 

همچنین اولریک شانون سفیر کانادا در عراق در توییترش بدون اشاره به حضور افراد مسلح ناشناس، از حضور «گروه‌های مسلح که برنامه‌های خاص خود را دارند» انتقاد کرد و مقصود او از گروه‌های مسلح، گروه‌های مقاومت عضو الحشد الشعبی هستند که با داعش و گروه‌های تروریستی مبارزه کرده‌اند.

شانون در تهدیدی ضمنی توییترش نوشت:‌ «تا زمانی که عراق به گروه‌های مسلح که برنامه‌های خاص خود را دارند، اجازه حضور می‌دهد، ثبات به عراق بازنخواهد گشت». او همچنین خواستار مؤاخذه کسانی شد که به گفته او جمعه‌شب به جمع معترضان حمله کرده‌اند. 

میدانی الخلانی جمعه شب شاهد حمله افراد مسلح ناشناس به معترضان بود که چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت و وزارت کشور عراق پس از آن اعلام کرد که در خصوص این حادثه تحقیقات خواهد کرد. 

خالد المحنا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نیروهای امنیتی در خصوص حادثه تیراندازی در منطقه السنک در بغداد تحقیقاتی آغاز کرده‌اند. نیروهای امنیتی منطقه را در کنترل خود گرفته و کار را آغاز کرده‌اند».