اعتراضات دانشجویان در شیلی به امید تغییر ادامه دارد

این اعتراضات باعث شد تا سباستین پینه‌را، رئیس جمهوری شیلی منافع و مزیت‌ها برای کم برخوردارها و فقرا را افزایش دهد و یک روند را برای اصلاح قانون اساسی در کشور آغاز کند.

اخبار بین‌الملل- اعتراضات دانشجویی و سایر تجمعات در حالی در سانتیاگو، پایتخت این کشور ادامه دارد که وعده‌های دولت برای اصلاحات و بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی رنگ می‌بازد و معترضان در اعتراضات روزانه خود از دولت می‌خواهند تا به وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند.

در جریان این اعتراضات که بیشتر به صورت صلح‌آمیز برگزار شده تعدادی درگیری خشونت‌آمیز و خرابکاری نیز دیده شده و پلیس هم از مهمات غیر کشنده و گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرده به جراحت برخی از آن‌ها منجر شده است. معترضان گفته‌اند که قصدی برای توقف این اعتراضات ندارند.

حرکت‌های اعتراضی در شیلی که در واکنش به افزایش بهای بلیط مترو در سانتیاگو آغاز شد در ادامه و با اعلام اعتصاب عمومی توسط اتحادیه‌های کارگری و صنفی بسیار گسترش یافت. معترضان شیلیایی در ادامه اعتراض‌های خود خواستار افزایش دستمزدها، اصلاحات عمیق اجتماعی و بهبود سیستم آموزشی شده‌اند. در هفته‌های اخیر در میان معترضان درخواست کناره‌گیری رئیس جمهوری، سباستیان پینه‌را نیز به گوش رسیده است. جنبش اعتراضی در شیلی در حالی اوج گرفته و در برخی شهرها به خشونت کشیده شده که دولت سباستیان پینه‌را ضمن لغو افزایش بهای بلیط مترو و عذرخواهی از شهروندان به خاطر سیاست‌های ریاضتی، وعده داده مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی را به اجرا بگذارد.