اصلاحات جدید بن سلمان در عربستان

مقامات سعودی اعلام کرده‌اند که دیگر رستوران‌ها را ملزم نمی‌کنند که برای زنان و مردان درهای ورودی جداگانه اختصاص دهند. با این حال در دیگر اماکن از جمله بیمارستان‌ها و اداره‌ها درهای ورودیِ جداگانه همچنان پابرجاست.

اخبار بین‌الملل- وزارت امور شهری و روستایی سعودی این بخشنامه را صادر کرده و با هدف کاهش محدودیت‌ها برای زنان و مردان صورت گرفته است. هرچند در حال حاضر بسیاری از رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها مدت‌هاست درهای جداگانه برای زنان و مردان را برچیده‌اند.

با این حال اگر رستورانی بخواهد همچون گذشته درهای ورودی جداگانه را داشته باشد، منعی ندارد.

برای سال‌ها زنان و مردان اجازه نداشتند از یک در وارد ستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها شوند و نهاد «هیأت امر به معروف و نهی از منکر» بشدت بر این مسأله نظارت می‌کرد؛ اما از زمانی که بن سلمان روی کار آمده، این نهاد دینی نیز به مرور تضعیف شده و اکنون دیگر حضور و بروز چندانی ندارد.

با این حال سخنگوی وزارت امور شهرداری‌ها توضیح نداده است که سوای اینکه مردان و زنان می‌توانند از یک در وارد شوند آیا آنها می‌توانند بر سر یک میز هم بنشینند یا نه و آیا این مورد نیز نیاز به بخشنامه‌ جدیدی دارد؟

حاکمیت فرقه وهابیت برای دهها سال در تمامی شئون جامعه عربستان ، زندگی روزانه را برای شهروندان این کشور دشوار کرده بود و همزمان چهره تحریف شده و نادرستی از دین اسلام را به جهان مخابره می‌کرد اما با روی کار آمدن محمد بن سلمان او ابتدا نهاد امر به معروف و نهی از منکر را بعنوان «پلیس دینی» محدود کرد و اکنون دیگر خبری از گشت‌های این نهاد در خیابان‌ها نیست. اما باید گفت ولیعهد جوان سعودی از آن سوی بام افتاده و اقدامات خود را به سمت دین‌زدایی پیش برده و علم مبارزه با ارزش‌های حقیقی اسلامی را برافراشته است.

تأسیس «هیأت سرگرمی» و برگزاری کنسرت‌های موسیقی با دعوت از خوانندگان آمریکایی و ترویج فرهنگ غربی به بهانه جذب گردشگر تا کنون اعتراض بسیاری از عالمان دینی را برانگیخته و تا کنون سرنوشت تمامی آنها نیز جز بازداشت و زندان چیز دیگری نبوده است؛ به طوریکه در حال حاضر صدها عالم دینی در بازداشت به سر می‌برند.