محور سعودی-اماراتی مجبور به آشتی با قطر شده است

«عبدالله الغیلانی» استاد دانشگاه و کارشناس امور استراتژیک عمان تأکید کرد که محور سعودی-اماراتی به دلیل وضعیت ورشکستگی که دچار آن شده است و نیز به خاطر پاسخ به خواسته‌های کویت و عمان و فشارهای آمریکا، به اجبار به آشتی با قطر روی آورده است.

اخبار بین الملل- الغیلانی در مصاحبه با وبگاه «الخلیج اونلاین» گفت که آمریکا برای برقراری آشتی جزئی به نحوی که نزاع منطقه‌ای با ایران تضعیف نشود، اعمال فشار می‌کند.

او در عین حال تحقق آشتی در نشست ریاض (فردا سه‌شنبه) را بعید دانست و گفت که تحقق آشتی نیز به تحولات ریشه‌ای در شیوه‌های تفکر سیاسی و مدیریت روابط منطقه‌ای نیاز دارد.

الغیلانی افزود که تحقق آشتی به توافق درباره تعریف مشترک از عوامل تهدید امنیتی و نحوه برخورد با آن نیاز دارد که همه این شروط یا بخش زیادی از آن اکنون وجود ندارد بلکه آنچه هست نزاع سیاسی است که توانمندی‌های منطقه‌ای را نابودی کرده و باعث از هم گسیختگی نظام سیاسی و اجتماعی آن شده است.

به گفته این کارشناس عمانی، بحران به وجود آمده در روابط قطر و چهار کشور عربی ( امارات ، عربستان، بحرین و مصر) یک حادثه گذری نبود و از جهت آثار ویرانگر ژئوپلیتیکی یا تبعات روانی و اخلاقی آن در سطح مردم، شباهتی به دیگر بحران‌های منطقه‌ای نداشت.  

خرداد سال ۱۳۹۶ چهار کشور عربی (امارات، عربستان، مصر و بحرین) به بهانه حمایت قطر از تروریسم، روابط خود را با این کشور قطع و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی آن بستند.

الغیلانی اشاره کرد که در سال جاری برخی نشانه‌های مربوط به ثمره بخش بودن میانجی‌گری کویت برای پایان دادن به این بحران هویدا شد که از جمله آن تماس تقریبا مستقیم بین طرف‌های نزاع بود و این امر با دو تحول منطقه‌ای همزمان شد.

وی افزود که نخستین تحول مربوط به تشدید تنش‌های آمریکا و ایران به دنبال حمله به نفت‌کش‌ها بود که تا حد درگیری مستقیم بین دو کشور پیش رفت اما آمریکا به طور ناگهانی عقب نشست و احتمالا درک واشنگتن از تأثیرات بحران عربی بر نزاع منطقه‌ای آن با ایران آمریکا این کشور را به سمت تحقق آشتی عربی حتی به صورت جزئی سوق داد.

به گفته این کارشناس عمانی، تحول دوم نیز در جبهه یمن رخ داد و ائتلاف سعودی و اماراتی شکست‌های شدیدی در دو سطح نظامی و سیاسی متحمل شدند و اوج این شکست‌ها نیز حمله موشکی(یمن) به تأسیسات نفتی عربستان در سپتامبر گذشته بود و همین امر عربستان را به درخواست گفت‌وگو با حوثی‌ها و ایران با میانجی‌گری عمان و پاکستان وادار کرد.