چرا لیبی برای ترکیه مهم است؟

طی 10 روز اخیر٬ موضوع امضای توافق‌نامه دریایی بین جمهوری ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی٬ به بحث داغی تبدیل شده که واکنش‌ها و اعتراضات یونان و مصر را به دنبال آورد و اختلاف بر سر این توافق٬ به نشست سران کشورهای عضو ناتو کشیده شد.

اخبار بین‌الملل- اما حالا مساله از این فراتر رفته و مساله لیبی عملاً به یک معرکه بزرگ تبدیل شده و ظاهراً رئیس جمهور ترکیه نیز تمایل دارد وارد این معرکه شود.

پیشروی حفتر٬ نگرانی اردوغان

ژنرال حفتر٬ از مخالفین ترکیه و از فرماندهان نظامی تحت حمایت روسیه٬ عربستان و مصر٬ دست به پیشروی‌های جدیدی زده که می‌تواند به کنار زدن تیم وفاق ملی و دوستان اردوغان از قدرت بیانجامد.

رسانه‌ها خبر داده‌اند که نیروهای حفتر در حال پیشروی هستند و چیزی نمانده به طرابلس پایتخت لیبی برسند. دولت وفاق ملی نیز به شدت نگران است و خواهان قطع حمایت روسیه از حفتر شده.

شرکت BPMC که به شرکت نفت دولت وفاق ملی تعلق دارد و مسئول تامین سوخت مورد نیاز پایتخت است، اعلام کرده به‌ خاطر افزایش درگیری‌های نظامی٬ همه فعالیت‌های خود را در طرابلس٬ متوقف کرده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه دیروز اعلام کرد:«همچنان که می‌بینیم٬ روسیه٬ مصر و امارات٬ به هر طریقی از حفتر و نیروهای تحت امر او حمایت می‌کنند. در چنین شرایطی اگر دولت وفاق ملی لیبی٬ برای اعزام نیرو از ما درخواست کند٬ این اقدام را بر اساس تصمیم مستقل خود انجام خواهیم داد و از کسی اجازه نخواهیم گرفت.»