افشای روابط هسته‌ای بین واشنگتن و ریاض

2 دستیار و مشاور ارشد کنگره آمریکا روز دوشنبه گفتند: عربستان سعودی و سایر کشورهایی که به دنبال استفاده از فناوری آمریکا برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای هستند، باید با بازرسی های جامع سازمان ملل در چارچوب طرح سیاست دفاعی آمریکا که اوایل هفته جاری اعلام شد، موافقت کنند.

اخبار بین‌الملل- این طرح کشورهای طرف قرارداد هسته‌ای با آمریکا را ملزم به امضای پروتکل الحاقی می کند. این طرح سیاست دفاعی آمریکا، آژانس بین المللی انرژی اتمی را ملزم می کند تا بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای انجام دهد تا مطمئن شود کشورهای طرف قرارداد آمریکا به دنبال تولید مواد هسته‌ای مورد نیاز برای تسلیحات اتمی نیستند.

دولت ترامپ مدت زمان زیادی است که مذاکرات مخفیانه‌ای با عربستان سعودی داشته است. ریاض به دنبال ساخت 2 نیروگاه هسته‌ای است و قصد دارد از فناوری آمریکایی استفاده کند.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سال گذشته گفت: ریاض به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست ولی اگر ایران سلاح اتمی تولید کند، عربستان نیز به دنبال انجام چنین کاری خواهد بود.

نگرانی ها در کنگره آمریکا درباره تلاش عربستان برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به شدت افزایش یافته است.