حضور صدها هزار نفری مردم فرانسه در خیابان علیه سیاست‌های ماکرون

طبق برآوردهای وزارت کشور فرانسه، حدود 339 هزار تن روز گذشته (سه‌شنبه) در سراسر فرانسه در اعتراض به سیاست‌های جدید دولت پاریس در تغییر نظام بازنشستگی تظاهرات برپا کردند.

اخبار بین‌الملل- صدها هزار تن در سراسر فرانسه در حمایت از اعتصاب‌های ادامه‌دار این کشور در اعتراض به سیاست‌های دولت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، تظاهرات برپا کردند.

وزارت کشور فرانسه برآورد کرده که تنها 31 هزار نفر در اعتراضات روز سه‌شنبه در شهر « پاریس » تجمع کردند.

با اینحال، اتحادیه «کنفدراسیون عمومی کار» می‌گوید که 885 هزار نفر روز سه‌شنبه در سراسر فرانسه تظاهرات برپا کردند که 180 هزار نفر از آنها در شهر پاریس حضور داشتند.

بنا بر گزارش راشاتودی، گرچه تعداد معترضان بسیار زیاد بوده اما مشارکت آنها حدود دو برابر کمتر از تعداد معترضانی بود که در تاریخ پنجم دسامبر (14 آذرماه) در سراسر فرانسه تظاهرات کرده بودند. در آن تاریخ، حدود 1.5 میلیون نفر در خیابان‌های سراسر فرانسه تظاهرات برپا کردند که 250 هزار نفر در پاریس حضور داشتند.

اعتراضات انبوه در سراسر فرانسه در اعتراض به طرح ماکرون در خصوص تغییر نظام بازنشستگی است. رئیس‌جمهور فرانسه در صدد است نظام بازنشستگی این کشور را یکپارچه کند و مزایای برخی مشاغل را حذف کند زیرا در حال حاضر، ۴۲ نظام بازنشستگی در فرانسه وجود دارد و حتی شرایط بازنشستگی برای کارکنان بخش‌های دولتی نیز یکسان نیست.

گزارش‌ رسانه‌های محلی حاکی از آن است که در برخی شهرها از جمله «لیون»، اعتراضات علیه تغییر نظام بازنشستگی به خشونت میان معترضان و نیروهای امنیتی مبدل شد.

تصاویر منتشر شده از این صحنه، پلیس را در حالی نشان می‌دهد که به طور مداوم به معترضان هشدار می‌دهد و به منظور متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده می‌کند.

اعتصاب‌های سراسری در سراسر فرانسه که از پنجم دسامبر آغاز شده است، اختلالاتی را در حمل و نقل عمومی به وجود آورده است.

«ادوارد فیلیپه» نخست‌وزیر فرانسه تأکید کرده که قاطعانه در مقابل اعتراضات ایستادگی خواهد کرد و قرار است امروز (چهارشنبه)، جزئیات تغییرات بازنشستگی را اعلام کند.