اظهار نظر مسکو در مورد دیدار ترامپ و لاوروف

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران تأکید کرد که علیرغم دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، قضاوت درباره تغییر مثبت در روابط میان روسیه و آمریکا زودهنگام است.

اخبار بین‌الملل- پسکوف در خصوص دیدار روز گذشته میان رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه روسیه گفت: «قطعاً این حقیقت مهم بوده است که یک وزیر روس ، مورد استقبال رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته است اما برای حرف زدن درباره تغییرات مثبت در روابط دوجانبه زود است».

لاوروف و ترامپ روز گذشته بدون حضور رسانه‌ها در کاخ سفید با یکدیگر دیدار کردند و این اولین سفر رسمی لاوروف به واشنگتن از سال 2017 تاکنون محسوب می‌شد.

ترامپ روز گذشته با انتشار عکسی از خود و لاوروف در یک پیام توییتری، دیدار با وزیر خارجه روسیه را بسیار خوب توصیف کرد و نوشت: «همین الان دیدار بسیار خوبی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه داشتم. درباره مسائل بسیار زیادی از جمله تجارت، ایران، کره شمالی، معاهده INF، کنترل سلاح‌های هسته‌ای و دخالت انتخاباتی صحبت کردیم. چشم به راه ادامه گفت‌وگوهایمان در آینده نزدیک هستم.»

بسیاری از نمایندگان کنگره و جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی هستند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا دخالت داشته و روابط دو کشور در خصوص طیفی از موضوعات از جمله انتخابات آمریکا رو به تیرگی رفته است.

ترامپ بارها ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ دخالت کرده را رد کرده است. در یکی از جنجالی‌ترین اتفاق‌ها او جولای سال ۲۰۱۸ در یک کنفرانس خبری با حضور «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه این ارزیابی‌ها را زیر سوال برد. 

«رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره تبانی ادعایی تیم ترامپ با روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ چند ماه قبل گزارش خود در این مورد را ارائه کرد. او در این گزارش تصریح کرد از شواهد مکفی برای متهم کردن تیم ترامپ به تبانی با روسیه برخوردار نیست.