ترکیه کارمند کنسولگری آمریکا را آزاد نمی‌کند

دادگاهی در ترکیه روز چهارشنبه حکمی صادر کرد که طبق آن کارمند کنسول‌گری آمریکا در این کشور در زندان باقی خواهد ماند.

اخبار بین الملل - به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک وکیل ترکیه‌ای در این باره گفت بازداشت «متین توپوز» تا دهم مارس سال آینده میلادی (۱۹ اسفند ۹۸) که جلسه دفاعیه بعدی برای وی تشکیل می‌شود، ادامه خواهد یافت.

بازداشت کارمند محلی کنسولگری آمریکا توسط ترکیه در اوج تنش‌ها بین دو کشور بر سر مسائل مختلفی از قبیل بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی و اختلاف‌ها بر سر روابط واشنگتن با کُردهای مسلح سوریه صورت گرفته و منجر به توقف چندین ماهه صدور روادید بین دو کشور شده بود.

اتهام توپوز جاسوسی و داشتن ارتباط با شبکه «فتح‌الله گولن» از مخالفان دولت ترکیه است که در سال ۲۰۱۶ قصد انجام کودتا داشت.

مقام‌های ترکیه بعد از کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶، گولن، که آمریکا ساکن است، را عامل اصلی این کودتا خوانده‌اند و به رغم درخواست‌های آنکارا از واشنگتن برای استرداد او، آمریکا گولن را به ترکیه تحویل نداده است.

توپوز در جلسه دفاعیه قبلی خود گفته بود: «اتهاماتی که علیه من تهیه شده‌اند فقط ادعا هستند. هیچ شواهدی وجود ندارد که ارتکاب این جرائم توسط مرا توجیه کند».

امروز (چهارشنبه)، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه تهدید کرده اگر واشنگتن بخواهد تحریم‌های جدیدی بر آنکارا وضع کند، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی «اینجرلیک» می‌شوند.

این اقدامات ترکیه پس از آن انجام می‌شود که قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که در حال بررسی بازخرید جنگنده‌های اف-۳۵ فروخته شده به ترکیه توسط نیروی هوایی ارتش ایالات متحده هستند.