تلاش واشنگتن برای تضعیف «معادله طلایی»

بحث کمک های نظامی آمریکا به لبنان این روزها به اهرم فشاری از سوی واشنگتن علیه ارتش لبنان برای تضعیف حزب الله و ایجاد فاصله و شکاف میان آنها تبدیل شده است. آمریکایی ها گاه از تعلیق کمک های نظامی مذکور سخن می گویند و گاه اعلام می کنند که ارسال این کمک ها از سر گرفته شده است آن هم در شرایط کنونی لبنان.

اخبار بین‌الملل- به تازگی فرماندهی ارتش لبنان اعلام کرده که محموله جدیدی از کمک های نظامی آمریکا دریافت کرده است. محموله نظامی مذکور در بندر بیروت تحویل داده شده و شامل ۱۶ محموله مهمات با کالیبرهای مختلف به عنوان بخشی از کمک نظامی ایالات متحده به لبنان است.

اعطای محموله جدیدی از این کمک ها مجددا توجه تحلیل گران را به اقدام آمریکا در استفاده ابزاری از این کمک ها علیه ارتش لبنان و حزب الله جلب کرده است. پیش از این مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از ماه‌ها تأخیر با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به لبنان موافقت کرده است.

این در حالیست که پیش از این برخی گزارش های رسانه ای اعلام کرده بودند که علت قطع کمک‌های نظامی آمریکا به لبنان فشارهای رژیم صهیونیستی بوده است.

به نظر می رسد آمریکا تبلیغات رسانه ای گسترده ای را در خصوص این کمک های نظامی به ارتش لبنان به راه انداخته است و در عین حال تلاش می کند که این کمک ها علیه رژیم صهیونیستی استفاده نشود.

چندی قبل در زمانیکه که ناآرامی ها در لبنان شدت گرفته بود دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کاخ سفید کمک‌های صد میلیون دلاری این کشور به ارتش لبنان را متوقف کرده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نظامی لبنان این اقدام را اقدامی تبلیغاتی برای فشار بر دولت لبنان ارزیابی می‌کنند.

باید توجه داشت که این کمک های نظامی آمریکا در واقع نه تنها به اهرم فشار علیه دولت و ارتش لبنان تبدیل شده بلکه راه را برای نفوذ آمریکا در بخش های نظامی این کشور باز کرده است.

مقامات آمریکایی می کوشند با بلوکه کردن این کمک ها که از مدتها قبل به ارتش لبنان تخصیص داده میشد شرایطی را که می خواهند علیه حزب الله لبنان از طریق ارتش این کشور محقق کنند.

در واقع باید به این نکته اشاره کنیم که آمریکایی ها از رهگذر این کمک های نظامی ۲ هدف را محقق می کنند نخست آنکه حزب الله لبنان توسط دولت و ارتش این کشور تحت فشار قرار می گیرد و دوم آنکه از این کمک ها علیه رژیم صهیونیستی استفاده نخواهد شد. علاوه بر آن آمریکا می کوشد با استفاده از این کمک ها، مانع نزدیک شدن ارتش لبنان به دیگر کشورهای رقیب مانند روسیه، چین و ایران شود.

گزارش های رسانه ای بیانگر آن است که تجهیزات نظامی ارائه شده در چارچوب این کمک ها به ارتش لبنان تنها دربرگیرنده برخی سلاح ها برای استفاده داخلی بوده و هیچ سلاح مهمی دفاعی را شامل نمیشود به طوریکه برخی تحلیل گران معتقدند که عدم تأثیر گذاری این تجهیزات به حدی بوده که ارتش لبنان حتی در مبارزه با داعش نتوانسته به خوبی از آنها بهره بگیرد.

نکته قابل توجه آنکه، مقام‌های کنگره و وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که تعلیق کمک‌های نظامی به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار به ارتش لبنان برداشته شده و این اقدام یک ماه پس از اطلاع قانون‌گذاران از بلوکه شدن این کمک‌ها صورت می گیرد. این اقدام آمریکایی ها در شرایط کنونی لبنان و اوضاع نا به سامان داخلی جای سؤال دارد.

در حالی که کشور لبنان این روزها با اعتراضات مردمی علیه اوضاع اقتصادی و شرایط معیشتی رو به رو است دولتمردان آمریکایی شرایط را برای اعمال فشار بر دولت و ارتش این کشور علیه حزب الله مساعد دیده اند چرا که با استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان از سمت خود و کنار گذاشته شدن دولتی که حزب الله در آن مشارکت داشته شرایط برای ایجاد دولتی بدون حضور حزب الله در سایه فشارهای آمریکا پدید آمده است.

این در حالیست که حزب الله لبنان به ویژه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله بارها بر مثلث مؤثر در این کشور یعنی «معادله طلایی» ارتش، مقاومت و مردم در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کرده است. حزب الله بارها اعلام کرده که نه در مقابل ارتش بلکه در کنار آن برای دفاع از کشور در برابر دشمنان به ویژه دشمن صهیونیستی ایستاده است. اینک آمریکا به دنبال تفرقه افکنی میان ضلع های این مثلث بسیار مهم در لبنان آن هم از طریق کمک های نظامی است.

در این میان برخی گروه های غرب گرا در لبنان که ضدیت آنها با حزب الله و به صورت کلی محور مقاومت و به ویژه ایران زبانزد است در راستای اهداف آمریکا برای تضعیف مقاومت قدم بر می دارند.

به نظر می رسد آمریکایی ها مشخصا در شرایط کنونی تلاش دارند با اهرم کمک های نظامی به ارتش لبنان، از آب گل آلود این روزهای لبنان و اعتراضات مردمی در این کشور سوء استفاده کرده و سناریوی تضعیف حزب الله را بیش از پیش جلو ببرند چرا که آنها حمایت خود از ارتش لبنان را مشروط به «مقابله با حزب‌الله» کرده اند.

علاوه بر آن، آمریکا به لبنان به دیده میدان رقابت در برابر روسیه و چین و ایران می نگرد و از هر راه ممکن تلاش دارد مانع نفوذ دیگران در این کشور بسیار مهم و تأثیر گذار در منطقه شود.

در هر صورت باید گفت که کمک های نظامی آمریکا به ارتش لبنان که در شرایط کنونی با اهداف سیاسی مغرضانه صورت می گیرد تأثیر چندانی بر تجهیز ارتش این کشور نداشته و دولتمردان لبنانی می توانند این کمکها را از دیگر کشورهای رقیب آمریکا نیز دریافت کنند به طوریکه پیش از این نیز کشورهایی نظیر روسیه، چین و ایران از آمادگی خود برای اعطای این کمک ها به ارتش لبنان خبر داده اند.