تغییرات جدید درون سازمان‌های سعودی

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی امروز (پنجشنبه) در سه دستور جداگانه دست به عزل و نصب و تغییرات اداری در حوزه «مبارزه با فساد» زد.

اخبار بین الملل - به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، به موجب دستور سلمان بن عبدالعزیر، «عبدرالرحمن بن ابراهیم» رئیس هیأت بازرسی و تحقیق از منصب خود کنار رفت و به عنوان عضوی از شورای مشورتی سعودی منصوب شد.

همچنین دو سازمان «هیأت بازرسی و تحقیق» با «هیأت ملی مبارزه با فساد»، ادغام شده و نام آنها به «هیأت بازرسی و مبارزه با فساد» تغییر یافت.

همچنین بخشی در هیأت بازرسی و مبارزه با فساد ایجاد خواهد شد تا به تحقیق جنایی در موارد جنایی مرتبزط با فساد مالی و اداری بپردازد.

دولت سعودی در ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) ۱۸ تن از مسئولان و کارمندان را به جرم رشوه و سوءاستفاده از موقعیت خود، محاکمه کرد و برای تعدادی از آنها ۱۶ سال حبس و بیش از چهار میلیون ریال سعودی (۱.۰۷ میلیون دلار) غرامت صادر شد.

برخی از مخالفان دولت سعودی می‌گویند که محمد بن سلمان مبارزه با فساد را بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان خود در دستگاه‌های اجرایی و در میان خاندان سعودی و قدرت‌نمایی در مقابل آنها قرار داده است.

در مهر ماه سال ۹۶، ده‌ها شاهزاده، مقامات دولتی و تجار در چارچوب طرحی که بن سلمان به بهانه مبارزه با فساد پی‌ریزی کرده بود در هتل ریتزکارلتون ریاض در بازداشت قرار گرفتند و تنها پس از پرداخت مبالغ هنگفت توانستند از بازداشت رهایی یابند.