تظاهرات بزرگ طرفداران «البشیر» علیه دولت موقت سودان

از چند روز گذشته فراخوانی‌هایی در سودان صادر شد تا هم‌زمان با دادگاه «پرونده فساد مالی» «عمر البشیر» رئیس جمهور مخلوع این کشور، تظاهراتی عیله دولت موقت کنونی برگزار شود. 

اخبار بین الملل- کسانی که به این تظاهرات دعوت کردند نام آن را «ملیونیة الزحف الأخضر» نامیدند. ناظران سیاسی می‌گویند هدف برگزارکنندگان در پیش گرفتن شیوه‌ای از اعتراض است که به سقوط عمر البشیر منتهی شد تا از این طریق احزاب و قبایل دیگر از جمله حزب المؤتمر الوطنی را که منحل شده، در کار خود شریک کنند. 

گروه «جماعت انصار السنة المحمدیه» و حزب «المؤتمر الشعبی» از این تظاهرات اعلام برائت کرده‌اند هر چند که ابراهیم السنوسی از سران المؤتمر الشعبی پیشتر اعضای حزب را به هر اعتراض علیه دولت [موقت] دعوت و تشویق کرده بود. 

در تظاهراتی که امروز برگزار شد و خیابان‌های خارطوم را درنوردید، سیاسیون سرشناس مثل معاون سابق رئیس جمهور الحاج آدم یوسف در آن حضور یافتند. به گزارش وبگاه خبری «الراکوبه»، خانم سعاد الفاتح از نمایندگان پارلمان سودان نیز در این تظاهرات حاضر شد. شاهدان عینی همچنین گفتند که انس عمر رئیس حزب المؤتمر الوطنی شاخه خارطوم و الناجی عبدالله از سران اسلام‌گرا و همچنین فضل المولی والی سابق الهجا و اسحاق احمد فضل الله نویسنده اسلامگرا در تظاهرات دیده شده‌اند. 

ابراهیم غندور رئیس حزب المؤتمر الوطنی نیز در حساب فیسبوک خود به این تظاهرات واکنش نشان داد و گفت، «امروز سران حزب پیشاپیش [معترضان] در حرکت هستند». 

در واکنش به این تظاهرات، نیروهای مسلح سودان اعلام کرد که تمام مسیرهای منتهی به مقرهای فرماندهی کل، امروز شنبه بسته است و از مردم می‌خواهد که احتیاط پیشه کنند و به مناطق نظامی در شهرهای سودان نزدیک نشوند.

وبگاه خبری «الیوم التالی» سودان نوشت، در بیانیه‌ای که نیروهای مسلح صادر کرده است علت بسته شدن این مسیرها، تظاهراتی است که امروز برگزار شد و هدف تدابیر امنیتی نیز «حفاظت از دستاوردهای مردم سودان و انقلاب آنان» اعلام شده است. 

وبگاه «التغییر» که از مخالفان عمر البشیر و موافقان دولت موقت است، تعداد معترضان امروز را «صدها» نفر از «رژیم مخلوع» توصیف کرد و گفت، خواسته‌هایشان از «سرنگونی دولت انتقالی» بود تا «عدم حذف اسلام از حکومت‌داری».

به گزارش این وبگاه خبری، پلیس خیابان منتهی به کاخ ریاست جمهوری را با قرار دادن موانع امنیتی و اجرای تدابیر مختلف، مسدود و نیروهای مسلح زرهی را در طول خیابان منتهی به فرماندهی کل نارتش سودان (شرق خارطوم) مستقر کرد. 

تظاهرات امروز در سودان از صبح زود آغاز شد. التغییر مدعی شد که برخی از معترضان از خارج از خارطوم آمده بودند.

امروز شنبه، «عمر البشیر» رئیس جمهوری که هشت ماه پیش، پس از هفته‌ها اعتراض مردم، از قدرت خلع شده بود، امروز در دادگاه استیناف خارطوم، به جرم فساد مالی به دو سال حبس در مرکز «اصلاح اجتماعی» محکوم شد.

البشیر در کنار این پرونده، اتهامات دیگری از جمله دستور قتل معترضان در آوریل گذشته و همچنین «نسل کشی و جنایت جنگی» در دادگاه بین‌المللی را نیز در پرونده خود دارد.