قطعنامه سنای آمریکا مغرضانه است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اقدام جدید سنای آمریکا در تصویب قطعنامه‌ای در به رسمیت شناختن شدن «قتل عام ارامنه از سوی دولت عثمانی» گفت که جمهوری آذربایجان قطعنامه سنای آمریکا را به عنوان یک سند مغرضانه ارزیابی می‌کند که هیچ توجیه قانونی ندارد.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «ترند» «لیلا عبدالله اوا» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت که این تلاشی برای جعل تاریخ و استفاده از آن به عنوان وسیله‌ای برای اعمال فشار سیاسی است. از دیدگاه علمی،تاریخی، منابع موجود نشان می‌دهد که این سند در سطح حرفه‌ای تهیه نشده است.»

 این دیپلمات آذربایجانی سپس افزود که تاریخ باید توسط مورخان بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در خاتمه گفت: «ما این قطعنامه را به عنوان سندی مغرضانه که هیچ توجیه قانونی ندارد،ارزیابی می‌کنیم.»

سنای آمریکا پنج‌شنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، کشتار ارامنه  توسط  نیروهای عثمانی در سال‌های 1914 تا 1923 میلادی، از این پس در آمریکا به‌عنوان «نسل‌کشی قلمداد خواهد شد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان  بابت منطقه ناگورنو-قره باغ  نیز باهم اختلاف دارند. قره‌‌باغ، منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی است و ریشه اختلاف این دو کشور بر سر مسئله  «ارضی» است و به عبارت دیگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح برجا گذاشته است .

 چندی قبل نیز به دنبال دیدار مشکوک سفیر آمریکا در باکو با یکی از مقام‌های جمهوری ارمنستان در امور ناگورنو قره باغ، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان این دیپلمات آمریکایی را احضار کرد.