زمان اجرای «معامله قرن» نزدیک است

«حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر سابق قطر، روز گذشته در سلسله پیام‌هایی در توییتر، نسبت به نزدیک بودن زمان اجرای طرح آمریکایی «معامله قرن» هشدار داد و نوشت: اجرای طرح «معامله قرن» برای حل و فصل منازعه میان فلسطینیان و اسرائیل در سال آینده( میلادی) و در صورت بقای «بنیامین نتانیاهو» در پست نخست‌وزیری اسرائیل آغاز خواهد شد.

اخبار بین‌الملل- آل ثانی نوشت: از اتحادیه عرب می‌خواهم رویکرد یکپارچه‌ای برای تعامل با این طرحی، که نمی‌تواند به نفع آرمان‌های فلسطین باشد، اتخاذ کند.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب کمیته‌ای عربی برای پیگیری صلح فلسطین داشت که با همه طرح‌ها و طرف‌ها در تعامل بود ولی آن کمیته به حال تعلیق درآمده است.

وی در ادامه، خواستار آغاز فعالیت این کمیته در اتحادیه عرب شد و نوشت: بایستی یک دیدگاه عربی که حقوق فلسطینی را حفظ کند و در مقابل قراردادهای فرعی مصون نگه‌دارد، ایجاد شود.

پیشتر رسانه‌های عربی فاش کرده بودند که به دلیل بحران سیاسی حاکم بر رژیم صهیونیستی که مانع از آن شده است که نتانیاهو کابینه‌ای باثبات تشکیل دهد، رونمایی از « معامله قرن » تا سال 2020 به تعویق افتاده است.

معامله قرن، طرحی آمریکایی- صهیونیستی است، که با چراغ سبز عربستان سعودی، برای پایان دادن به منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی کلید خورده است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.