دولت سودان و مخالفان مسلح، توافق «جوبا» را تمدید کردند

مقامات دولت سودان شمالی و جنوبی از تمدید توافق خارطوم با گروه‌های مسلح معارض خبر دادند که پیشتر در «جوبا» پایتخت سودان جنوبی امضا شده بود.

اخبار بین‌الملل- «محمد حسن التعایشی» عضو شورای انتقالی سودان از تمدید توافق «خارطوم» با گروه‌های مسلح معارض خبر داد و اعلام کرد که توافق «اعلامیه حسن نیت جوبا» برای دو ماه تمدید شد. 

به گزارش وبگاه خبری الیوم السابع مصر، التعایشی در کنفرانسی خبری پس از جلسه مشترک هیأت دولت سودان به ریاست سرلشکر «محمد حمدان دقلو» نایب رئیس شورای حاکمیتی (دولت انتقالی سودان شمالی) با نماینده جنبش‌های مسلح و همچنین نماینده هیأت میانجیگر از سودان جنوبی این خبر را اعلام کرد و گفت، تمدید توافق، در چارچوب تعهد و جدیت طرف‌های توافق برای پیشرفت به سوی تحقق صلح به دست آمد.

همچنین به گزارش وبگاه خبری سودان ، «توت قلواک مشاور امنیتی رئیس جمهور سودان جنوبی و رئیس هیأت میانجیگر با تأیید این خبر گفت، توافق جوبا دیروز به پایان رسید اما به مدت دو ماه تمدید شد. 

توافق مذکور با تمدید دو ماهه، پانزدهم فوریه آینده به پایان می‌رسد. 

مخالفان مسلح خارطوم که خود را «الجبهة الثوریة» (جبهه انقلابی) می‌نامند، شامل چند گروه مسلح مخالف حکومت عمر البشیر از چند منطقه سودان بود که بعدا نمایندگانی از احزاب سیاسی و مدنی هم به آن پیوستند.

الهادی ادریس نماینده الجبهة الثوریة در خصوص تمدید توافق میان جبهه و خارطوم گفت، همه طرف‌ها نهایت تلاش خود را برای رسیدن به صلح در دوره جدید، به کار گرفته‌اند و مذاکره با روندی خوب در همه مسیرها در حال پیشرفت است. او از طرف‌های مختلف در سودان خواستار صبر و شکیبایی و حمایت از دوره انتقالی قدرت در این کشور شد. 

دولت انتقالی سودان شمالی ۲۱ آگوست (۲۰۱۹) کار خود را آغاز کرده و قرار است ۳۹ ماه در قدرت باشد و این دوره با انتخابات سراسری، قدرت میان ارتش و ائتلاف «قوی اعلان الحریة و التغییر» که اعتراضات مردمی را هدایت کرد، تقسیم شود.

دولت انتقالی پس از آن قدرت را به دست گرفت که سودان از ۱۹ دسامبر سال گذشته (۲۰۱۸) شاهد تظاهرات‌هایی در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی بود و سرانجام در یازدهم آوریل ۲۰۱۹ به برکناری عمر البشیر انجامید. دولت انتقالی مورد حمایت عربستان سعودی، مصر و امارات است.