لیبی و نبرد بی‌پایان طرف‌های داخلی

کشور لیبی به ویژه طرابلس پایتخت آن طی روزهای گذشته شاهد شدت گرفتن درگیری های داخلی از یک سو و مداخله طرف های سوم از سوی دیگر بوده به طوریکه به نظر می رسد اوضاع در این کشور روز به روز وخیم تر می شود.

اخبار بین‌الملل- طی روزهای گذشته مداخله ترکیه در تحولات میدانی و درگیری های لیبی به وضوح شکلی رسمی تر و علنی تر به خود گرفته است به طوریکه آنکارا روزهای گذشته از اعزام نیروهای ویژه به طرابلس خبر داد.

این اقدام بعد از آن صورت گرفت که آنکارا یک توافقنامه امنیتی و دریایی با دولت وفاق ملی در لیبی امضا کرد. ترکیه، دولت وفاق ملی را تنها دولت مشروع در لیبی می داند و با اقدامات خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی این کشور که تحت حمایت عربستان و امارات به شمار میرود مخالف است.

امضای توافق نامه مذکور باعث شد برخی کشورها به ویژه مصر واکنش شدیدی به آن نشان دهد چرا که با منافع این کشور در ارتباط بود.

بعد از آن بود که وزیر امور خارجه ایتالیا طی سفری رسمی وارد لیبی شد تا موضع اروپا در مورد درگیری‌های جاری در این کشور را به طرف‌های درگیر اعلام کند. وی در بدو ورود به لیبی، به دیدار فایز السراج نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس رفته و با وی در مورد تحولات این کشور گفت‌وگو کرد. او بعد از این دیدار، راهی شهر بنغازی مقر حفتر شد تا با او نیز گفت‌وگو کند.

کشور لیبی بعد از براندازی نظام معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ شاهد وقوع درگیری های داخلی میان شبه نظامیان مختلف بوده است. این درگیری ها تا به امروز ادامه داشته اما از چند ماه قبل که خلیفه حفتر با چراغ سبز عربستان و امارات برای تصرف طرابلس و به دست گرفتن قدرت در لیبی رسما لشکر کشی کرد رنگ دیگری به خود گرفت.