انتقاد شدید روسیه از آمریکا

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری در واکنش به اقدام کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به تصویب تحریم‌ها علیه ترکیه در ارتباط با خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، اعلام کرد مسکو با به کارگیری تحریم‌های یکجانبه و دور زدن شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالف است.

اخبار بین الملل - زاخارووا گفت: ما با تحریم‌هایی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد تإیید نشده اند، مخالفیم.

او افزود: از نظر ما، تحریم‌های یکجانبه اقدامی غیرقانونی است و فشاری که یک کشور از طریق استفاده از تحریم‌ها بر دیگر کشور‌ها وارد می‌کند مغایر با قوانین روابط بین الملل است که در اسناد فراوانی از جمله اسناد دو جانبه به آن اشاره شده است و این اسناد مبنای نظام بین المللی را تشکیل می‌دهد.

او همچنین گفت: به همین دلیل، ما قاطعانه با اعمال فشار و استفاده از این محدودیت‌ها -قطع نظر از این که این اقدام در ارتباط با امور مالی، اقتصادی یا بشردوستانه یک کشور دیگر است- به عنوان ابزاری برای حل و فصل موضوعات، مخالفیم.

سپتامبر سال ۲۰۱۷، روسیه از امضای یک قرارداد با ترکیه در ارتباط با تحویل سامانه‌های اس ۴۰۰ به ترکیه خبر داد. روسیه ارزش این قرارداد را دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. نخستین مرحله تحویل این سامانه ژوئیه سال ۲۰۱۹ انجام شد.

آمریکا و ناتو فعالانه با اقدام ترکیه به خرید سامانه اس ۴۰۰ مخالفند.

۱۷ ژوئیه، سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد: تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه سبب می‌شود تلاش‌های این کشور برای خرید جنگنده‌های اف ۳۵ غیرممکن شود.

در این بیانیه همچنین آمده است: اف ۳۵ نمی‌تواند با یک سامانه جمع آوری اطلاعات روسی همزیستی داشته باشد و از آن برای کشف قابلیت‌های پیشرفته اش استفاده خواهد شد.

سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ پیشرفته‌ترین سامانه موشکی ضد هوایی دوربرد است که در سال ۲۰۰۷ عملیاتی شد. این سامانه با هدف نابود کردن هواپیما، موشک‌های کروز و بالستیک شامل موشک‌های میان برد طراحی شده است. سامانه اس ۴۰۰ می‌تواند اهدافی را در فاصله ۴۰۰ کیلومتری و ارتفاع ۳۵ کیلومتری هدف قرار دهد.