تنها نماینده دموکراتی که به طرح استیضاح ترامپ رای ممتنع داد

  تولسی گابارد از ایالت هاوایی تنها نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بود که در رای‌گیری شب گذشته به هر دو طرح استیضاح دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور این کشور، رای ممتنع داد.

اخبار بین‌الملل- گابارد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نیز هست در این خصوص گفت: «نتوانستم با وجدان راحت به استیضاح رای منفی دهم. زیرا معتقدم رئیس‌جمهور خطایی مرتکب شده است.» او در ادامه افزود با این رای «در میانه» ایستاده است.

گابارد توضیح داد که «همچنین نتوانستم با وجدانی راحت به استیضاح ترامپ رای مثبت دهم، چون عزل رئیس‌جمهوری که بر سر کار است نباید به اوج یک فرایند حزبی تبدیل شود تا دشمنان قبیله‌ای که کشور را به شدت دو دسته کرده‌اند آن را شدت ببخشند.»

گابارد که حرف‌های سختی برای هر دو حزب داشت در ادامه گفت جمهوریخواهان «مسئولیت خود را برای نظارت مشروع کنار گذاشته‌اند و در مقابل کورکورانه دنباله‌روی رهبر حزب خود شده‌اند. این در حالی است که دموکرات‌ها لفاظی‌های افراطی را در پیش گرفته‌اند و این هیچ گاه به یک فرایندی که منجر به آشکار شدن حقیقت شود ختم نخواهد گشت.»

این نماینده ۳۸ ساله از ایالت هاوایی در ابتدا که در ماه سپتامبر آغاز روند استیضاح رئیس جمهور اعلام شد از آن حمایت نکرد، زیرا نگران آن بود که این موضوع «به شدت تفرقه‌انگیز» شود. اما بعد‌ها موضعش را تغییر داد، با این حال همچنان به اینکه تحقیقات در این زمینه به شیوه «حزبی» پیش برود انتقاد دارد.

شب گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا قدمی تاریخی در استیضاح رئیس جمهور این کشور برداشت. دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ با سوءاستفاده از قدرت خود از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، خواسته است اطلاعاتی در خصوص فعالیت‌های مالی خانواده جو بایدن، یکی از نامزد‌های دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، در اوکراین در اختیارش قرار دهد و کمک نظامی را که کنگره تصویب کرده بود به این کشور اعطا شود به عنوان ابزار چانه‌زنی متوقف ساخته بود.

ترامپ همچنین متهم است به دلیل امتناع از همکاری با بازرسان و دستور دادن به افراد کابینه خود برای حضور نیافتن در جلسات شهادت کنگره مانع کار کنگره در این خصوص شده است. این دو اتهام دو ماده استیضاح او را تشکیل می‌دهند که شب گذشته طرح اول با ۲۳۰ رأی در برابر ۱۹۷ رأی و طرح دوم با ۲۲۹ رای در مقابل ۱۹۷ رای در مجلس نمایندگان تصویب شد. هیچ یک از جمهوریخواهان به هیچ یک از طرح‌های استیضاح رأی ندادند.

قرار است در ماه ژانویه این دو طرح به سنا تحویل شود. رئیس جمهور آمریکا اصرار دارد که به طور قانونی عمل کرده است و روند استیضاح و دموکرات‌ها را که آن را دنبال می‌کنند مورد انتقاد شدید قرار داده است.