ملکه انگلیس: خروج از اتحادیه اروپا باید اولویت دولت باشد

«الیزابت دوم» ملکه انگلیس روز پنج‌شنبه در مراسم افتتاح پارلمان جدید این کشور خروج از اتحادیه اروپا را اولویت دولت تعیین کرد.

اخبار بین الملل- به نوشته پایگاه اینترنتی دولت انگلیس، ملکه الیزابت دوم خطاب به نمایندگان مجلس عوام و مجلس اعیان گفت: «اولویت دولت من به انجام رساندن جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ ژانویه است».

ملکه انگلیس در ادامه گفت: «وزرای من قانون‌گذاری‌های مربوطه را پیش خواهند برد تا از خروج بریتانیا در این تاریخ اطمینان حاصل کنند و از فرصت‌هایی که این [خروج] برای همه مردم بریتانیا فراهم می‌کند استفاده کنند».

وی در ادامه گفت: «سپس وزرای من روابط آینده [بریتانیا] با اتحادیه اروپا را بر مبنای توافق تجارت آزاد دنبال خواهند کرد تا به کل بریتانیا سود برسد. آن‌ها همچنین مذاکرات تجاری با دیگر اقتصادهای پیشرو جهان را آغاز خواهند کرد».

ملکه انگلیس همچنین در خصوص بهبود اوضاع نظام سلامت، مالیات و دادگستری انگلیس ابراز امیدواری کرد. او همچنین اعلام کرد دولتش در راستای حذف کامل عوامل تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ گام برخواهند داشت.

او درباره تعهد کشورش به «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) گفت، دولت موظف است دو درصد از تولید ناخالص ملی را به امور نظامی اختصاص دهد و اثرگذاری بریتانیا بر جهان را تقویت و گسترش دهد.

ملکه الیزابت دوم همچنین خواستار اتمام تردد آزاد مهاجران دارای ویزای کار اروپایی به انگلیس و ایجاد سیستم مهاجرتی عادلانه و مدرن شد.

ملکه انگلیس ۲۲ مهر نیز در مراسم بازگشایی پارلمان گفته بود: «اولویت دولت من همواره اطمینان از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) است».

اما پارلمان با اجرای برگزیت در این تاریخ مخالفت کرده و دولت را مجبور کرد آن را تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) تمدید کند تا سازوکارهای لازم برای خروج از اتحادیه اروپا به‌طور کامل فراهم شوند.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در مقابل این اقدام پارلمان، خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات شد. در انتخاباتی که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد، حزب او توانست اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را تصاحب کند. گمان می‌رود با تغییر ترکیب کابینه، نهایتاً دولت انگلیس بتواند پس از سه سال تلاش بی‌نتیجه، برگزیت را اجرا کند.