کاهش محدودیت‌های صادراتی علیه کره جنوبی توسط ژاپن

دولت ژاپن قصد دارد محدودیت‌ها را علیه یکی از سه محصول صادراتی به کره جنوبی که مشمول چنین محدودیت‌هایی است، کاهش دهد.

اخبار بین الملل - بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه قرار است هفته آینده نشست سه جانبه توکیو-سئول-پکن در چین برگزار شود، این اقدام ژاپن نوعی حسن نیت در قبال کره جنوبی به حساب می‌آید.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن ، این وزارتخانه به یک شرکت ژاپنی برای صادرات لاک نوری به کره جنوبی مجوز سه ساله داده است. لاک نوری ماده حساس به پرتو است که در فناوری میکروالکترونیک و برای تولید ریز تراشه‌ها و تولید مدارات چاپی، به کار می‌رود.

روابط اقتصادی بین سئول و توکیو از زمانی که ژاپن در ماه ژوئیه محدودیت‌هایی در خصوص صادرات سه ماده صنعتی ضروری در ساخت ریز تراشه‌ها و نمایشگر‌های به کره جنوبی اعمال کرد، با تنش همراه بوده است. ژاپن همچنین سئول را از فهرست شرکای تجاری قابل اعتماد خود حذف کرد.

کره جنوبی این اقدامات ژاپن را تدابیری تلافی جویانه علیه تصمیم دیوان عالی خود می‌داند. دیوان عالی کره جنوبی تیرماه در حکمی به شرکت‌های ژاپنی دستور داد که باید به بازماندگان قربانیان کار اجباری در زمان استعمار امپراتوری ژاپن بر کره در فاصله سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ غرامت پرداخت کنند.

توکیو نیز ماه ژوئیه امسال در واکنش به این تصمیم دیوان عالی کره جنوبی، محدودیت‌های صادراتی علیه سئول اعمال کرد.

در اوایل ماه جاری میلادی، کره جنوبی و ژاپن توافق کردند با اشتراک آنچه که «درک گسترده متقابل» نظام‌های کنترل صادرات خود نامیدند، مذاکرات را برای حل و فصل اختلافات تجاری شان ادامه دهند.