اعتراف ماکرون به اشتباه بزرگ فرانسه

به نقل از یورونیوز،   امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه، در آبیجان، پایتخت ساحل عاج  اذعان کرد «استعمارگری یک اشتباه بزرگ تاریخ فرانسه» بوده است.

اخبار بین الملل - او که در سفری منطقه‌ای در آفریقا به سر می‌برد، روز شنبه و در جریان کنفرانس خبری مشترک با آلاسان واتار، رئیس جمهور ساحل عاج، با انتقاد از ادامه نگاه آفریقا به فرانسه به‌عنوان یک قدرت استعمارگر گفت: «خیلی وقت‌ها فرانسه به‌عنوان کشوری به حساب می‌آید که نگاه راهبردی استعمارگرایانه کهنه خود را حفظ کرده است؛ استعمارگری یک اشتباه عمیق جمهوری [فرانسه] بود.»

جمهوری فرانسه از قرن هجدهم روند استعمار نظامی و سیاسی در قاره آفریفا را آغاز کرد. حاکمیت فرانسه در شمال، مرکز و غرب آفریقا تا نیمه دوم قرن بیستم ادامه یافت.

رئیس جمهور ۴۲ ساله فرانسه در جریان این سخنرانی بار دیگر خواستار به تاریخ سپردن استعمارگری فرانسه شد و گفت: «من به نسلی تعلق دارم که ربطی به استعمار ندارد. آفریقا یک قاره جوان است. ۳/۴ کشور شما (ساحل عاج) هرگز دوره استعمار را به یاد ندارد.»

مکرون در سفر به آفریقا پایان رسمی «فرانک آفریقا»، واحد رسمی پول دوران پایانی استعمار فرانسه، را اعلام کرد. او در سال ۲۰۱۷ و پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری، استعمار را جنایت علیه بشریت توصیف کرده بود.