اعلام آمادگی دبیرکل ناتو برای مذاکرات دو جانبه با پوتین

"ینس استولنبرگ"، دبیرکل ناتو اعلام کرد که برای مذاکرات شخصی با "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه آماده است.

اخبار بین‌الملل-استولنبرگ، در نقش نخست وزیر سابق نروژ چندین بار با پوتین دیدار کرده بود اما در سمت دبیرکلی ناتو تا به حال چنین مذاکراتی را برگزار نکرده است.

وی در گفتگویی با خبرگزاری آلمان در بروکسل اعلام کرد که اگر چارچوب ها درست باشد من با پوتین دیدار خواهم کرد. به گفته وی درست در زمان هایی که سختی ها و مشکلات وجود دارد این مسئله مهم است که ما مشترکا بر سر یک میز بنشینیم.

این اظهارات دبیرکل ناتو بسیار اهمیت دارد چرا که جبهه گیری ها بین ناتو و مسکو از سال 2014 بسیار سخت شده است و در سطح مقامات بلند پایه از این سال تا به حال دیداری برگزار نشده است. ناتو این انتقاد را به روسیه وارد می کند که شبه جزیره کریمه را به صورت غیر قانونی به روسیه ملحق کرده و به جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین کمک می کند. روسیه هم به شدت از گسترش ناتو به شرق گله دارد.

این اظهارات دبیرکل ناتو با توجه به تمایل آمریکا برای این منظور ایراد شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اوایل دسامبر در حاشیه نشست ناتو در لندن گفت که او فکر نمی کند که مشکلی داشته باشد که استولنبرگ با روسیه مذاکره کند. ترامپ گفته بود که از دید او این مسئله امکان دارد که مناسبات بسیار خوبی با روسیه برقرار کنیم. به گفته وی ناتو باید همواره با روسیه در مذاکره باقی بماند.

فرانسه و آلمان هم مدتهاست که موضع مشابهی را در این راستا اتخاذ می کنند. البته بخصوص کشورهای شرق اروپا با این مسئله مخالف بوده و با دید انتقادی به آن می نگرند. آن ها اعلام کرده اند که تا زمانی که مناقشات بر سر اوکراین حل نشود نباید هیچ نوع بازگشتی به مناسبات معمول وجود داشته باشد.

استولنبرگ هم البته اوضاع را به گونه ای دیگر نمی بیند اما بر اهمیت مذاکرات با روسیه تاکید دارد. وی در بخشی از گفتگو با خبرگزاری آلمان اعلام کرد که روسیه بزرگترین همسایه ما است و همین گونه باقی می ماند. حتی اگر مناسبات ما بهبود نیابد ما باید بتوانیم روابطی سخت را مدیریت کنیم.

البته استوانبرگ درباره این مسئله که چارچوب مناسب برای دیدار با پوتین چیست سخنی نگفت.