لزوم اجماع استراتژیک واضح برای توسعه روابط چین و ژاپن

اخبار بین‌الملل- شی جینپینگ ، رئیس جمهور چین در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفت که روابط چین و ژاپن در حال حاضر با فرصت های مهم توسعه روبرو هستند.

به گزارش افکار نیوز، شی اظهار داشت که چین مایل است ارتباطات نزدیکی با ژاپن برقرار کند و راهنمایی های سیاسی را تقویت کند تا روابط دو کشور به یک سطح جدید سوق یابد.

آبه برای شرکت در هشتمین نشست رهبران چین، ژاپن و دو کره که در شهر جنوب غربی چنگدو چین برگزار شد، در چین است.

شی ادامه داد: با توجه به اینکه دنیای امروز دستخوش تحولات عمیقی در یک قرن است ، "هرچه شرایط پیچیده تر باشد ، ما نیاز به حفظ عزم استراتژیک و اتخاذ یک چشم انداز آینده دار داریم که وضعیت کلی را در نظر بگیرد."

وی گفت: برای توسعه روابط چین و ژاپن در دوره جدید ، ابتدا باید دو کشور به یک اجماع استراتژیک واضح برسند.

وی از دو طرف خواست که ارتباطات و هماهنگی های لازم را براساس تقسیم احترام متقابل انجام دهند و به دنبال ایجاد زمینه های مشترک در ضمن محصور کردن اختلافات باشند و برای تأمین همکاری و منافع متقابل تلاش کنند.

شی گفت: دو طرف باید تحت هدایت چهار سند سیاسی بین چین و ژاپن به مسیر صحیح خود ادامه دهند ، به طور صحیح با موضوعات مهم و حساس مربوطه رسیدگی کرده و اساس سیاسی روابط دو جانبه را تحکیم کنند.

به گفته شی، دو طرف باید اجماع سیاسی را اجرا کنند که چین و ژاپن شرکای تعاونی هستند و هیچ تهدیدی برای یکدیگر نیستند و از روح "تغییر رقابت به هماهنگی" پیروی می کنند تا توسعه مناسب روابط را ارتقا دهند.

رئیس جمهور چین همچنین خواستار اعتماد متقابل بیشتر در زمینه امنیت و تلاش های فعال تر در جهت تقویت روابط مناسب امنیتی دو جانبه است.

شی ادامه داد: "نشان دادن مسئولیت بین المللی ، حفظ چند جانبه و تجارت آزاد و ترویج ساختن اقتصاد جهانی باز ضروری است."

دعوت بهاری آبه از شی

آبه شینزو گفت ژاپن و چین امسال تبادلات مکرر در سطح بالایی دارند که به تقویت درک متقابل و ایجاد انگیزه مثبت برای پیشرفت روابط کمک می کند.

آبه با بیان اینکه برای اطمینان از بازدید موفقیت آمیز و ترویج ژاپن مایل است از طرف دولت ژاپن مشتاقانه ، رئیس جمهور چین شی جیپینگ را در بهار سال آینده به ژاپن دعوت می کند تا از اهمیت زیاد روابط با چین برای تامین نیازهای دوره جدید استفاده کنند.

آبه گفت که او مشتاقانه در زمینه همکاری های عملی در زمینه هایی مانند اقتصاد ، تجارت ، سرمایه گذاری ، نوآوری ، گردشگری ، فرهنگ و ورزش امیدوار است.

نخست وزیر ژاپن همچنین ابراز امیدواری کرد که دو طرف باعث تقویت همکاری در بازارهای شخص ثالث و تقویت ارتباط و هماهنگی در مورد مسائل منطقه شوند.