توصیه چین به آمریکا در مورد کره شمالی

در حالی که تا ضرب‌الاجل کره شمالی به آمریکا برای تغییر مواضع در مذاکرات دوجانبه زمان زیادی باقی نمانده، دولت چین روز سه‌شنبه به واشنگتن توصیه کرد هرچه سریع‌تر برای اجرای توافق‌هایی که در مذاکرات پیشین میان آمریکا و کره شمالی به دست آمده بود، وارد عمل شود.

اخبار بین الملل - به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «وانگ یی» وزیر خارجه چین در این مورد به روزنامه دولتی این کشور گفت: «چین از ایالات متحده می‌خواهد در اسرع وقت گام‌های مشخصی بردارد تا آنچه که در سنگاپور توافق شده بود، اجرایی شود. ما جمهوری دموکراتیک خلق کره و ایالات متحده را تشویق می‌کنیم تا روی یک یک نقشه راه قابل اجرا برای دستیابی به صلحی پایدار و تحقق خلع سلاح کامل اتمی شبه جزیره، کار کنند.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی اولین سران این دو کشور هستند که با یکدیگر دیدار مستقیم داشته‌اند. در دیداری که سال گذشته میان این دو در سنگاپور برگزار شد، دو طرف توافق کردند به سمت حذف کامل تسلیحات اتمی از شبه جزیره کره حرکت کنند. آمریکا وعده داد در صورتی که کره شمالی از سلاح اتمی دست بکشد، تمام تحریم‌های این کشور را رفع کرده و روابط خود را با این کشور به حالت عادی در می‌آورد.

در حالی که کره شمالی از زمان مذاکرات سنگاپور تاکنون آزمایش‌های اتمی و موشکی را متوقف و چند مرکز موشکی خود را نیز تخریب کرده، اما آمریکا تاکنون هیچ‌یک از تحریم‌های این کشور را رفع نکرده است. پیونگ‌یانگ با بیان اینکه مواضع واشنگتن مذاکرات دوجانبه را به بن‌بست رسانده، هشدار داده است که اگر تا پایان سال در مواضع آمریکا تغییری ایجاد نشود، از یک «هدیه کریسمس» رونمایی می‌کند.

برخی از کارشناسان با اشاره به افزایش فعالیت در سایت‌های موشکی کره شمالی و جلسه اخیر رهبر کره شمالی با کمیته نظامی این کشور، گفته‌اند که احتمال دارد پیونگ‌یانگ یک موشک دوربرد آزمایش کند.