۶ کشته در تبادل‌آتش میان هنگ‌مرزی هند و پاکستان

تبادل‌آتش گسترده میان نیروهای هنگ‌مرزی هند و پاکستان باعث کشته شدن ۶ نفر از دو طرف شده است.

اخبار بین‌الملل- در جریان این درگیری ها که نظامیان دو کشور، طرف دیگر را آغازگر آن می دانند، یک پُست دیده بانی نیروهای هندی نیز تخریب شده است.

پیش از این نیز هند و پاکستان یکدیگر را به نقض آتش بس متهم و در بیانیه‌هایی از اقدامات تنش‌زای صورت گرفته در مناطق مرزی ابراز نگرانی کردند.

مسئله جامو و کشمیر

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار روباه پیر (بریتانیا) تاکنون ۳ جنگ در سال‌های (۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال ۱۹۸۹ مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از ۱۰ هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از چند گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می دهد. از سال ۲۰۰۳ تاکنون دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

مقامات دهلی نو روز ۵ آگوست سال جاری میلادی ماده ۳۷۰ قانون اساسی این کشور که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می کند را لغو کردند.