اردوغان: لیبی امانت عثمانی و آتاتورک است

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) در نشست استانداران وابسته به حزب عدالت و توسعه، با بیان اینکه «لیبی امانت عثمانی و مصطفی کمال آتاتورک است»؛ گفت که ترکیه در حال حاضر در پی یافتن مکانی مناسب برای استقرار نیروهای خود در لیبی است.

اخبار بین‌الملل- به نوشته خبرگزاری آناتولی، او گفت که به محض بازگشایی پارلمان در نهم و هشتم ژانویه سال آتی، درخواست دولت وفاق ملی لیبی برای اعزام نیرو‌های ترکیه به این کشور را به رأی پارلمان خواهد گذاشت.

اردوغان افزود: «از ما درباره اعزام نیرو به لیبی سؤال می‌کنند... ما به جایی که دعوت بشویم، می‌رویم.»

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که این کشور از تمامی ابزارها برای حمایت از دولت مستقر در طرابلس علیه «خلیفه حفتر» بهره خواهد برد. او «خلیفه حفتر» را یک کودتا گر مورد حمایت برخی کشورهای اروپایی و عربی معرفی کرد.

اردوغان که به تازگی از سفر تونس بازگشته، گفت که ترکیه به مشارکت قطر، تونس و الجزایر در کنفرانس برلین که در خصوص لیبی برگزار خواهد شد، اصرار دارد.

او با اشاره به امضای توافقنامه امنیتی و نظامی با دولت وفاق ملی لیبی مدعی شد که هدف ترکیه از این توافق، تسلط بر هیچ کشوری نیست؛ بلکه با هدف جلوگیری از تسلط دیگران بر ترکیه امضاء شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که در دیدار با «قیس سعید» رئیس‌جمهور لیبی، بر سر حمایت سیاسی از دولت وفاق ملی لیبی توافق کرده است.

او در ادامه به عملیات ارتش سوریه در استان ادلب اشاره کرد و مدعی شد که در پی این عملیات، تا کنون نزدیک به ۱۰۰ هزار فرد از مناطق خود فرار کرده‌اند و آنکارا به اطلاع اروپا رسانده است که دیگر تحمل موج جدید پناهندگان را ندارد و باید آتش‌بس در ادلب قرار شود.

اردوغان مدعی شد که ترکیه تا کنون هشت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع از شمال سوریه را از حضور «تروریسم» پاکسازی کرده است.