بازی یک بام و دو هوای سازمان ملل با عربستان و یمن

دفتر هماهنگ‌کننده حقوق بشر سازمان ملل در یمن، حمله اوایل هفته به بازاری شلوغ در شمال یمن را محکوم کرد، اما به نام ریاض اشاره‌ای نکرد.

اخبار بین الملل - یگان توپخانه‌ای ائتلاف سعودی روز سه‌شنبه هفته جاری، بازاری را در شهر «منبه» استان صعده واقع در شمال یمن هدف قرار داد که در پی آن، ۱۷ نفر کشته شدند.

بنا به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، در بیانیه سازمان ملل بدون آنکه اشاره‌ای به عامل پشت این حملات شود، آمده است که علاوه بر کشته شدن ۱۷ نفر از جمله ۱۲ پناهجوی اتیوپیایی، ۱۲ غیرنظامی دیگر در حمله به بازاراری در استان صعده زخمی شدند.

در ادامه این بیانیه آمده است که این سومین بار در ظرف یک ماه است که یک بازار هدف حمله قرار می‌گیرد و شمار کشته و زخمی‌ها در این سه‌ حمله به ۸۹ تن رسیده است.

«لیز گراند» هماهنگ‌کننده امور انساندوستانه سازمان ملل در یمن تصریح کرد که حملات به بازار عمیقاً تأسف برانگیز است و «هرحمله این چنینی، نقض فاحش است. طرفین مسئول چنین اموری و دیگر خشونت‌هایی باید پاسخگو باشند.»

یگان‌های موشکی و توپخانه‌ای عربستان سعودی از روز گذشته (چهارشنبه)، مناطق مختلف شمال و غرب یمن را هدف قرار دادند.

ائتلاف سعودی از مارس ۲۰۱۵ (فروردین ۱۳۹۴) تاکنون بیش از ۵۰۰ حمله هوایی و صدها بمباران زمینی و دریایی علیه یمن داشته که این حملات علاوه بر نابودی زیرساخت‌های یمن منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر شده است.

مرکز حقوق بشری «عین الانسانیه» که خود را مرکزی مستقل می‌خواند و گزارش‌های دوره‌ای درباره خسارت‌های جنگ یمن ارائه می‎دهد، می‌گوید تاکنون ۴۲۱۳۵ غیرنظامی در نتیجه بمباران مستقیم نیروهای ائتلاف کشته و زخمی شده‌اند.