68 عراقی در جریان اعتراضات خیابانی عراق ربوده و مفقود شده‌اند

کمیساریای حقوق بشر عراق مرتبط با پارلمان این کشور اعلام کرد که از اکتبر گذشته تاکنون که اعتراضات در عراق جریان دارد، قریب به 68 فعال عراقی ربوده یا مفقود شدند.

اخبار بین‌الملل- عراق از ابتدای ماه اکتبر شاهد آغاز تظاهرات در چند استان مرکزی و جنوبی خود بود که مردم در آن به بیکاری، فساد و فقدان خدمات مناسب دولتی در حوزه‌های مختلف بخصوص در حوزه انرژی اعتراض داشتند. 

 این کمیساریا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمار کل آدم ربایی و مفقودی‌ها در جریان تظاهرات‌های عراق که به طور رسمی در دفاتر کمیساریا ثبت شده است  به 68 مورد می‌رسد.»

در این بیانیه آمده است: «با آزادی 12 فعال کربلا طی دو هفته اخیر، شمار افرادی که هنوز آزاد نشدند به 56 نفر می‌رسد.»

این کمیساریا گفت:« با کمک تیم مبارزه با ربایش در وزارت کشور عراق تلاش‌ها برای شناسایی سرنوشت مابقی و آزادی قریب الوقوع آنها ادامه دارد.»

کمیساریای حقوق بشر عراق هفته گذشته هم اعلام کرد که طی دو ماه اعتراضات خیابانی، 29 فعال ترور شده‌اند که 26 نفرشان جان خود را از دست داده‌اند.

فعالان عراقی در جریان اعتراضات این کشور در معرض حملات هماهنگ شده مانند ترور، ربایش و شکنجه در مکان‌های مخفی قرار گرفته‌اند و موج این هجمه‌ها طی هفته های اخیر شدت گرفته است.

دولت عراق بارها قول داده که عوامل این جنایات را تحت تعقیب قرار می‌دهد و دستگیر می‌کند، اما تاکنون نتایج قابل ذکری حاصل نشده است.

دولت عراق از روزهای آخر ماه نوامبر با استعفای عادل عبدالمهدی مستعفی تلقی می‌شود. پارلمان عراق اول دسامبر استعفای نخست‌وزیر را پذیرفت تا کابینه فعلی به دولت پیشبرد امور تبدیل شود. رایزنی احزاب سیاسی عراقی هنوز به انتخاب نخست‌وزیر جدید منجر نشده است.