حماس: مصر و اردن «معامله قرن»‌ را قبول ندارند

«طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای رئیس جنبش اسلامی فلسطین ( حماس )، امروز چهارشنبه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به جای توافق جدید، باید به دنبال اجرای توافق‌های قبلی باشد. 

اخبار بین الملل- النونو به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: «اشغالگران باید ابتدا آنچه پیشتر درباره آتش‌بس و با میانجیگری مصر توافق شده، اجرا کنند اما دولت اشغالگر به هیچ کدام از بندهای توافق‌های قبلی عمل نکرده است».

به گفته این مشاور رئیس جنبش حماس، «هنوز سخن گفتن از توافق بلندمدت آتش‌بس بین جنبش (حماس) و رژیم اشغالگر اسرائیل، زود است». 

النونو توضیح داد که از جمله بندهایی که رژیم صهیونیستی در قالب توافق‌های قبلی به آن عمل نکرده است، «رفع محاصره از نوار غزه، پرونده اشتغال کارگران و تکمیل خطوط [انتقال] برق» است. «تعلل در اجرای این بندها اجازه نمی‌دهد که تفاهم‌های بیشتری میان جنبش حماس و اشغالگران حاصل شود». 

این مقام حماس همچنین در خصوص سوالی درباره سلاح مقاومت نیز گفت، «سلاح مقاومت در هیچ یک از تفاهم‌ها یا توافق‌های کنونی و آتی، موضوع بحث نبوده و نخواهد بود».

او با اشاره به طرح صلح دولت آمریکا برای منازعه رژیم صهیونیستی با فلسطین، موسوم به « معامله قرن » نیز اعلام کرد که موضع مصر در مقابل طرحی که جارد کوشنر مشاور دونالد ترامپ تهیه کرده، موضعی منفی است و آن را رد می‌کند. همچنین سران اردن نیز به نوعی این طرح را رد می‌کنند. او اضافه کرد که بر اساس این طرح، حق بازگشت آوارگان و حق قدس از فلسطینی‌ها سلب شده است.

النونو همچنین با اشاره به سفر اخیر هیأتی از حماس به مسکو و دیدار با مقامات روسی گفت، موضع مسکو مقابل مسئله فلسطین روشن است. مسکو با اقدامات یکجانبه آمریکا و تحمیل راهکارها بر ملت فلسطین مخالف است... با طرف روسی رایزنی شد تا آمریکا به سلطه یکجانبه بر عرصه فلسطین ادامه ندهد.

در همین ارتباط، «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی حماس نیز امروز چهارشنبه تکذیب کرد که این جنبش طرحی برای آتش‌بس بلند مدت با رژیم صهیونیستی دریافت کرده باشد یا حتی در حال بررسی چنین طرحی است. الحیه در گفت‌وگو با شبکه خبری «فلسطین الیوم»، گفت: «دیدارهایی که در حال حاضر بین حماس و مصر در قاهره جریان دارد به منظور بررسی چالش‌هایی است که مسئله فلسطین با آن روبه‌روست و همچنین موضوع حملات اسرائیل به ملت فلسطین و مسائل مربوط به امور داخلی فلسطین از جمله برگزاری انتخابات مورد بحث است.»

این مقام حماس با بیان اینکه هیچ عاقلی به سمت آتش‌بس بلندمدت با اسرائیل نمی‌رود، افزود: «تا زمانی که اشغالگران به توافقات خود درباره توقف درگیری و رفع محاصره پایبند نیستند، ما چنین پیشنهادهایی را قبول نداریم.»

برخی رسانه‌ها به تازگی گزارش دادند، سرانی از گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس و گروهان‌های القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی به منظور بررسی ساز و کارهای هماهنگی جدید به منظور عملیات میدانی پس از درگیری اخیر با اسرائیل در قاهره حضور دارند و علاوه بر آن قرار است پیشنهادهای مصر درباره موضوع توافق با اسرائیل و ضرورت تثبیت آتش‌بس و توقف حملات راکتی را مورد بررسی قرار گیرد.

به دنبال درگیری‌هایی که طی یک ماه اخیر بین گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی در پی ترور «بهاء ابوالعطاء» فرمانده گروهان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، به وجود آمد، گزینه آتش‌بس بلندمدت با حماس به عنوان یک خبر جدی در رسانه‌های رژیم صهیونیستی  مطرح شد.