در مورد حشدالشعبی چه می‌دانیم؟!

از روز گذشته مردم عراق به همراه تعدادی از نظامیان حشدالشعبی در برابر سفارت آمریکا در بغداد تجمع کرده و نسبت به حملات نظامی ایالات متحده به مواضع حشدالشعبی در عراق اعتراض کردند.

اخبار بین الملل - در این بین، رسانه های معاند در تلاشند تا با ایجاد جنگ روانی و فضاسازی رسانه ای، اعتراضات مردم عراق را به ایران منتسب کند و از طرفی نیروهای نظامی حشدالشعبی را نیرویی خارج از ساختار سیاسی و نظامی عراق جلوه دهند. بی بی سی فارسی نیز سعی داشت طی 24 ساعت اخیر، معترضان در برابر سفارت آمریکا را تنها به نظامیان حشدالشعبی تقلیل دهد.

احسان سلطانی، از کارشناسان بی بی سی و فعال رسانه ای در این خصوص در صفحه توئیتر خود نوشت: «حشدالشعبی بخشی از مردم عراق است. رسما و قانونا بخشی از ساختار نیروهای نظامی عراق است. پایگاه مردمی قابل توجهی دارد. اینکه با لباس نظامی رفته‌اند اعتراض دلیل کاملا مشخص دارد. یک دولت خارجی به پایگاه‌های‌شان حمله کرده و به آنها می‌گوید در کشور خودشان در کجا باشند و در کجا نباشند.

در کشور خودشان در روز روشن با لباس نظامی و پرچم‌هایشان رفته‌اند تا بگویند چه کسی هستند و یک نیروی خارجی حق ندارد در کشور خودشان برای آنها تعیین تکلیف کند. اینکه می‌گویند حشدالشعبی از ایران حقوق می‌گیرد یک دروغ آشکار است. حشدالشعبی در ساختار نظامی عراق بودجه مصوب و مشخص دارد.

سپتامبر۲۰۱۶ هیات وزیران عراق طرحی را به تصویب رساند که حشدالشعبی به عنوان نیروی نظامی رسمی تحت نظر دفتر نخست وزیری و ستادکل نیروهای مسلح عراق فعالیت خواهد کرد و از دولت مانند دیگر نهادهای نظامی، امنیتی بودجه دریافت خواهد کرد.

حتی پیش از این در فوریه ۲۰۱۵ هیات وزیران عراق -متشکل از وزیران شیعه، کرد و سنی- در یکی از جلسات خود و با موافقت اکثریت وزرا- ۶۰ میلیون دلار- برای کمک به حشدالشعبی اختصاص داده بود.

در نوامبر۲۰۱۶با رای اکثریت پارلمان عراق-۲۰۸نماینده از۳۲۷ نماینده-به قانون ۶ماده ای حشدالشعبی رای مثبت دادند که بر اساس آن حشد به عنوان سازمانی مسلح تحت فرمان ستاد کل نیروهای مسلح عراق با بودجه و حقوق مشخص به رسمیت می‌شناخت.

در آن جلسه رای گیری با وجود اینکه احزاب سنی نظیر ائتلاف متحدون، العربیه و الوطنیه پارلمان را ترک کردند تا جلسه رای‌گیری از حدنصاب بیافتد و در مجموع ۸۹ نماینده در جلسه رای‌گیری شرکت نکردند، از ۲۳۹ نماینده شرکت کننده، ۲۰۸ نفر به قانون حشدالشعبی رای مثبت دادند.

در آن جلسه رای گیری ۱۹نماینده فراکسیون حزب دموکرات کردستان-به رهبری بارزانی- در جلسه حاضر نشدند اما تمامی نمایندگان فراکسیون احزاب کردستانی از جمله اتحادیه میهنی، جنبش تغییر و جماعت اسلامی به این طرح رای مثبت دادند که خود نشان از حمایت اکثریت نمایندگان کرد از"حشدالشعبی"داشت.

بر اساس قانون ۶ماده ای مصوب پارلمان و قانون ۱۱ماده ای حشد، نیروهای عضو این سازمان حتی نمی توانند کارمند اداره یا وزارت خانه ای دیگر باشند؛یعنی هم از حشد حقوق بگیرند و هم از شغل دیگر خود.یعنی اینگونه نمی توانند دو پست دولتی داشته باشند.هم نظامی باشند و هم شاغل در یک وزارتخانه!

در مارس ۲۰۱۸ قانون مربوط به اعطای درجات و رتبه بندی حشد الشعبی و دریافت حقوق نیروهای آن بر اساس رتبه و درجه در پارلمان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. یعنی حدود ۱۲۰ هزار نیروی این سازمان به صورت رسمی بر اساس رتبه هایشان از دولت حقوق می گیرند.

می گویند تا وقتی ارتش عراق وجود دارد چه نیازی به حشد الشعبی هست؟ با این منطق،چرا "پیشمرگه" باید وجود داشته باشد وقتی ارتش عراق وجود دارد؟ نگرانی از این است که "اکثریت" نیروهای تشکیل دهنده ی حشدالشعبی شیعه هستند؟ مگر غیر از این است که ۱۰۰% نیروهای پیشمرگه، کردها هستند؟

نگرانی از این است که حشدالشعبی نزدیک به ایران است؟ مگر نیروهای پیشمرگه از سوی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو پشتیبانی تسلیحاتی نشده‌اند؟مگر پیشمرگه به طور رسمی به آمریکا و اروپا جهت آموزش‌های نظامی اعزام نشده‌اند؟ حمایت ایران از حشد بد است و حمایت آمریکا از پیشمرگه خوب؟

آمریکا حق دارد برای یک سازمان رسمی و قانونی که مصوب پارلمان یک کشور است، خط و نشان بکشد که کجا پایگاه داشته و باش و کجا پایگاه نداشته باش؟نتیجه بررسی تیم تحقیقات به پایگاه K1 مشخص شده است؟ وقتی دولت عراق می‌گوید هنوز برایش محرز نیست،آمریکا بر اساس کدام سند حشد را متهم می‌کند؟

آمریکا با دخالت‌های آشکار خود، با آوردن بالگردهای آپاچی و با ویدئوهای هالیوودی پر کردن خشاب توسط سربازان اعزامی‌اش به عراق- بدون اطلاع و خواست رسمی دولت عراق- رسما به دنبال افزایش تنش‌ها و پیچیده کردن شرایط است. یک نیروی قانونی حق دارد از خودش و خاکش دفاع کند.»