آیا آمریکا قبل از ترور سردار سلیمانی به اسرائیل و همپیمانان عربش اطلاع داده بود؟

رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند که تل‌آویو از قصد واشنگتن برای ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس، که بامداد جمعه در پی حمله هوایی آمریکا به خودروی وی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسید، اطلاع قبلی داشت.

اخبار بین‌الملل- وب‌سایت «تایمز آف اسرائیل» به نقل از کانال‌های 12 و 13 تلویزیون این رژیم، گزارش داد که طبق گفته سناتور «لیندسی گراهام»، « مایک پامپئو » وزیر خارجه آمریکا، عصر چهارشنبه گذشته با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره «چیزهای بسیار هیجان‌انگیز» در منطقه گفت‌وگو کرد.

طبق این منبع عبری‌زبان، پامپئو عصر چهارشنبه با نتانیاهو تماس تلفنی برقرار کرد و از او به دلیل آنچه حمایت اسرائیل از تلاش‌های صورت‌گرفته برای نبرد با ایران در پی حمله به سفارت آمریکا در عراق عنوان کرد، تشکر کرد، و همچنین نتانیاهو نیز صبح فردای آن روز از «موضوعات هیجان‌برانگیزی» که در منطقه جریان پیدا می‌کند، سخن گفت.

نتانیاهو، روز پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: «می‌خواهم یک چیز را روشن کنم... ما از تمامی تدابیر ایالات متحده و همچنین حق کامل آن در دفاع از خود و شهروندانش، حمایت کامل می‌کنیم.»

بعد از انتشار خبر ترور سردار شهید قاسم سلیمانی ، نخست‌وزیر اسرائیل از آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور به خاطر به ترور این ژنرال ایرانی تقدیر کرد. او هنگام بازگشت از سفر یونان به فلسطین اشغالی، به خبرنگاران گفت: «ترامپ به دلیل رفتار قاطعانه و سریع خود در خور تقدیر کامل است... ما از ایالات متحده در نبرد عادلانه آن به منظور برقراری امنیت، صلح و دفاع از خود کاملا حمایت می‌کنیم.»

طبق این گزارش، وزارت خارجه رژیم اسرائیل و دستگاهای امنیتی آن جمعه در هراس از اقدامات انتقام‌‌جویانه سطح آماده‌ باش و تدابیر امنیتی خود در تمامی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خود در سراسر جهان را افزایش دادند.

سایت عبری‌زبان «والا» نوشت که اسرائیل همچنین از طریق مصر به حماس و جهاد اسلامی هشدار داده از هرگونه شلیک موشک و یا انجام حملات از نوار غزه به اهداف اسرائیلی خودداری کنند.

هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا به دیگر همپیمانان خود نسبت به بالا بردن سطح آماده‌بش به دلیل هراس از اقدامات انتقام‌جویانه هشدار داده است یا خیر، با این حال، «برایان هوک» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به تلویزیون الجزیره اعلام کرد که پامپئو قبل از ترور سردار سلیمانی، با رهبران برخی کشورهای جهان گفت‌وگوهایی تلفنی صورت داد.

با این حال، هوک این موضوع را که آیا دولت آمریکا قصدش برای ترور سردار سلیمانی را از قبل به همپیمانان منطقه‌ای خود ابلاغ کرده بود یا خیر، رد یا تایید نکرد و گفت: «نمی‌توانم اطلاع‌رسانی به همپیمانان‌مان را قبل از وقوع این عملیات، خواه اسرائیل با هماهنگی با دیگر کشورهای عربی، را تایید یا انکار کنم. کانال‌های دیپلماسی وجود دارد و ما نمی‌توانیم درباره رخدادها افشاگری کنیم. این یک رویه است و پامپئو طی 48 ساعت گذشته تماس‌های با برخی رهبران داشت و این تماس‌ها همچنان ادامه دارد.»

بامداد دیروز در جریان حمله جنگنده ارتش تروریست آمریکا به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه «ابومهدی المهندس» معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند.