قمار بزرگ ترامپ در آستانه استیضاح و انتخابات آمریکا

نشریه آمریکایی هیل در گزارشی نوشت تصمیم دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای ترور سردار قاسم سلیمانی ، فرمانده ارشد ایران، تنش میان واشنگتن و تهران را به طرز چشمگیری افزایش داد. این تصمیم یک حرکت غیرمنتظره از سوی ترامپ بود که در سخنرانی‌هایش همواره از عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از درگیری‌های خارج از کشور سخن گفته است.

اخبار بین الملل- بنا به نوشته هیل، این حمله که مقامات آمریکا آن را دفاع از خود اعلام کردند پیامد‌های گسترده‌ای در خاورمیانه و به طور کلی تاثیرات عمیقی بر سیاست خارجه آمریکا خواهد داشت. برای مثال، در همان روز گذشته اعلام شد ۳۰۰۰ سرباز آمریکایی به خاورمیانه اعزام می‌شوند، چیزی که خلاف وعده انتخاباتی ترامپ است.

هیل نوشت: قمار بزرگ ترامپ وقتی بیشتر آشکار می‌شود که به زمان وقوع این حادثه نگاه می‌کنیم: دومین روز از سالی که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا برگزار شود و زمانی که کاخ سفید برای دادگاه استیضاح آماده می‌شود. چند هفته پیش، دموکرات‌ها در نشست آیوای خود ابراز امیدواری کردند موفق شوند ترامپ را به دلیل اقداماتش محکوم سازند و به نظر می‌رسد ترامپ خود زمینه را برای این کار فراهم کرد.

این نشریه آمریکایی افزود: بسیاری از منتقدان این تصمیم بی‌مهابای ترامپ را یک قمار بی‌پروا توصیف کرده‌اند. از سوی دیگر دموکرات‌ها نیز از دولت خواسته‌اند برنامه خود را برای مقابله با ایران و خاورمیانه ارائه دهد. بنیامین فریدمن، مدیر سیاست‌گذاری در اندیشکده اولویت دفاعی مستقر در واشنگتن، در این خصوص گفت «سیاست گذاری مسئولانه باید عواقب آن را در نظر بگیرد، و می‌ترسم عواقبی که این اقدام دارد کوچک شمرده شده یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته باشد.»

یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا نیز از اینکه این تصمیم ترامپ تاثیری در بازداشتن ایران داشته باشد ابراز شک و تردید کرد و پیش‌بینی کرد سلیمانی در مقام یک «قهرمان ملی» مورد ستایش ایرانیان قرار خواهد گرفت و فقدان او باعث عقبگرد نیرو‌های قدس سپاه نخواهد شد، چه بسا این حمله موجی از تنفر ضد‌آمریکایی را در ایران و همسایه‌های آن برانگیزد. این مقام دفاعی در ادامه نقش اطرافیان ترامپ را در اتخاذ چنین تصمیمی مهم دانست.

در ادامه آمده است: ترامپ در سه سال گذشته دولت خود را پاکسازی کرده و تمامی مقامات نظامی و اطلاعاتی را که با او اختلاف نظری داشتند کنار گذاشته است. نتیجه کار یک روند غیرمعمول در امنیت ملی آمریکا شده که هیچ صدای تعدیل کننده‌ای در آن وجود ندارد و حال سوال این است که در هفته‌ها و ماه‌های آینده عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا چگونه خواهد بود.