به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، محمود احمدينژاد پس از بازگشت از تاجيكستان و استقبال رسمي توسط معاونت اول رياستجمهوري، در جمع خبرنگاران در تشريح دستاوردهاي سفر اظهار كرد: در سومين جشن جهاني نوروز شركت كرديم و قرار شد سال بعد اين جشن در تركمنستان و سال پس از آن نيز در افغانستان برگزار شود.

رییس جمهور ادامه داد: در این سفر با رییس‌جمهور تاجیکستان ملاقات صورت گرفت. البته روابط میان دو کشور بسیار خوب بوده و همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سرمایه‌گذاری‌های فنی مهندسی گسترده است. همکاران ما نیز در آنجا به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

رییس جمهور تصریح کرد: یک اجلاس سه جانبه برگزار شد و در آن برای توسعه زیرساخت‌ها تصمیم بسیار بزرگی گرفته شد و یک توافقنامه به امضاء رسید که در آن در خصوص انتقال آب و برق و گاز و فرآورده‌های نفتی میان کشورها تصمیماتی گرفته شد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه اجلاس چهارجانبه‌ای نیز برگزار شد که در آن پاکستان نیز حضور داشت، گفت: ما چهار کشور مسایل امنیتی مشترک داریم غیر از مسایل امنیتی مشترک، مسایل فرهنگی و اقتصادی مشترک نیز وجود دارد که این اجلاس چهار جانبه بسیار خوب بود، البته تمرکز این جلسه در تقویت روابط دوستانه میان پاکستان و افغانستان بوده و در آنجا نیز بحث‌های خوبی انجام و قرار شد همکاری‌های اقتصادی چهارجانبه گسترش یابد و ان‌شاءالله بتوانیم در این راستا همکاری‌های چهارجانبه را پیش از پیش گسترش دهیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به برگزاری اجلاس کمک به بازسازی افغانستان که ایران نیز در آن شرکت کرد، گفت: ملت ایران جزو ملت‌هایی است که به طور مستقیم از حوادثافغانستان تاثیر می‌پذیرد. عزیزانی از افغانستان مهمان برادران و خواهران ایرانی هستند، همچنین در بازسازی افغانستان مهندسان ما نقش بسیار مهمی دارند لذا دیدگاه‌هایی در این جلسه مطرح شد و وزیر خارجه در آنجا حضور دارند تا این مباحثادامه یابد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور تصریح کرد: در این سفر نشستی با ایرانیان عزیز داشتیم و خانه فرهنگ ایرانیان در تاجیکستان با حضور ایرانیان و جمعی از ادباء افتتاح شد.

احمدی‌نژاد گفت: همچنین ملاقاتی با رییس‌جمهور محترم پاکستان داشتیم و در خصوص مسایل مختلف گفت‌وگو کردیم.

رییس‌جمهور در مجموع این سفر را پرکار عنوان کرد و گفت: تاجیکستان برای نوروز کار بسیار خوبی انجام داده بود و از بیش از ۱۵ کشور در این مراسم حضور داشتند که داشته‌های نوروزی و هنر خود را به نمایش گذاشتند و مردم تاجیکستان نیز بسیار استقبال کردند.

رييس جمهور خاطرنشان كرد: پيشبيني ما اين است كه ظرف چند سال آينده جشن نوروز در همه كشورهاي دنيا برگزار شود البته با همان ادبيات، ويژگيها و فرهنگ ايراني كه در حقيقت با ياد خدا است و در راستاي زدودن كينهها و افزايش محبت و ساختن دنيايي بهتر صورت ميگيرد.