ادامه همکاری ایران با آژانس اهمیت بالایی دارد

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در این پیام‌ها می‌نویسد: ایران گام پنجم برجامی خود را اعلام کرد و بر اساس آن این کشور دیگر هیچ محدودیتی را رعایت نکرده و برنامه‌های هسته‌ای خود را بر اساس نیازهای فنی ادامه می‌دهد. این تصمیم هنوز شامل پاسخ‌هایی که به سوالات مطرح در این رابطه وجود دارد نیست. روشن شدن این موضوع و نمایان شدن تصویر کلی آن و دانستن واقعیت زمان بر است.

اخبار بین‌الملل- وی در پیام دیگری می‌نویسد: با این وجود ایران اعلام کرده که همکاری با آژانس را همانند گذشته ادامه می‌دهد. این بدان معنا است که برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت بین‌المللی باقی می‌ماند. بر اساس مفاد پروتکل الحاقی و پیمان منع گسترش این موضوع (همکاری با آژانس) اهمیت بسیار زیادی دارد.

اولیانوف در پیام دیگری می‌نویسد: آمریکا نهایت تلاش خود را کرد تا ایران از برجام خارج شود و نهایتاً به این هدف رسید. تهران اکنون با هیچ محدودیتی در زمینه هسته‌ای به جز آنچه در NPT آمده مواجه نیست. آیا واقعاً این همان چیزی است که آمریکا به دنبالش بود.

گفتنی است ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژ ها را کنار می‌گذارد.

بدین ترتیب برنامه هسته‌ای ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کما فی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است. سازمان انرژی اتمی ایران نیز موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهوری کشور اتخاذ کند.