واکنش یونسکو به اظهارات خصمانه ترامپ

سازمان فرهنگی ملل متحد روز دوشنبه پس از تکرار تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر هدف قراردادن میراث و اماکن فرهنگی ایران، اعلام کرد: هم ایران و هم ایالات متحده باید به کنوانسیونی که کشورها را متعهد به حفاظت از اماکن فرهنگی کرده است، پایبند باشند.

اخبار بین‌الملل آئودری آزولای مدیرکل یونسکو در اظهاراتی گفت: هم تهران و هم واشنگتن کنوانسیون 1972 را امضا کرده‌اند که بر اساس آن کشورهای مختلف را از اتخاذ هرگونه تدابیر و اقدامات عامدانه برای تخریب مستقیم یا غیرمستقیم میراث طبیعی و فرهنگی منع می‌کند.

وی در دیدار با سفیر ایران در پاریس، افزود: هر دو کشور کنوانسیون 1954 را امضا کرده‌اند که در خصوص حفاظت از اماکن فرهنگی در شرایط وقوع درگیری نظامی و جنگ است.

مدیر کل یونسکو بر جهانی بودن میراث فرهنگی و طبیعی تاکید کرد و گفت: این میراث فرهنگی و طبیعی نمونه بارز و روشنی از صلح و گفتگو بین مردم است و جامعه بین‌المللی وظیفه حفاظت از آنها را برای نسل‌ها آینده بر عهده دارد.

ترامپ با انتشار توئیت‌هایی تهدید کرده است که به اماکن فرهنگی ایران حمله خواهد کرد و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در پاسخ به این تهدیدات گفته است که این اقدام آمریکا یک جنایت جنگی به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، ترامپ انتقادات مطرح شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری را رد کرده است که معتقدند چنین اقدامی بر اساس قوانین بین‌المللی یک جنایت جنگی خواهد بود.

این اظهارات ترامپ پس از توئیت‌های روز شنبه وی است که تهدید کرده بود اگر ایران به تلافی ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی، شهروندان یا اهداف نظامی آمریکا در خاورمیانه را هدف قرار دهد، آمریکا به اماکن فرهنگی ایران در سطح بسیار زیاد و مهم حمله خواهد کرد.

دیدبان حقوق بشر نیز به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و هشدار داده است که ترامپ در حال تهدید به اقدام جنایت جنگی است آن هم به واسطه تهدید کردن برای هدف قراردادن اماکن فرهنگی.

آندرا پراسو مدیر واشنگتن دیدبان حقوق بشر در این باره گفت: ترامپ باید به طور علنی در تهدیدات خود علیه اماکن و دارایی‌های فرهنگی ایران تجدیدنظر کند و به طور شفاف اعلام کند که هیچ گونه دستوری برای ارتکاب این جنایات جنگی صادر نخواهد کرد.