آیا جامعه لبنان از درگیری منطقه ای دور می مانَد

وی نوشت: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان بارها از جمله در آیین بزرگداشت و یادبود سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید سپاه قدس که یکشنبه گذشته در جنوب بیروت برگزار شد، تاکید کرد که جزء جدانشدنی از محور مقاومت و هم پیمان ایران است.

اخبار بین‌الملل الربیع افزود: پس از شهادت سردار سپهبد سلیمانی ، میراث دار او در مرحله آینده و در عرصه محور مقاومت در کشورهای عربی و در منطقه خاورمیانه، نصرالله است و وی می خواهد همان نقش سردار را ایفا کند.

کارشناس لبنانی به نقل از دبیرکل حزب الله نوشت: مقام های تهران برای واکنش به ترور سلیمانی از هم پیمانانشان چیزی نخواهند خواست و آن ها راه مناسب برای انتقام را پیدا می کنند، اما جنایت و عملیات تروریستی به فرمان «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نه تنها ضربه به ایران بوده، بلکه کل محور مقاومت و هواداران آن را هدف قرار داده است.  

الربیع خاطر نشان کرد: حسن نصرالله در سخنان یکشنبه خود، دوستان ایران و محور مقاومت در خاورمیانه را تشویق کرد پایگاه های نظامی، کشتی ها و ناوهای جنگی، افسران و سربازان آمریکا – به جز شهروندان عادی- را هدف قرار دهند و آنان را از عراق اخراج کنند، زیرا آمریکایی ها پس از آن اقدام تروریستی ، باید تاوان جنایت ترامپ را بپردازند.

وی اضافه کرد: سخنان دبیرکل حزب الله در آیین یادبود سردار سپهبد سلیمانی نشانه آن است که او ماموریت ها را میان هم پیمانان محور مقاومت تقسیم کرده و به احتمال زیاد، این ماموریت انجام خواهد شد، زیرا او پدر شهید است و محبوبیت بالا (کاریزماتیک) در لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، یمن و بحرین دارد و خود و حزبش در نزاع های منطقه ای و در رویارویی با جریان های تکفیری و صهیونیستی حضور و نقش داشته و به ایران کمک کرده است.  

الربیع تاکید کرد: حزب الله قوی ترین و تاثیرگذارترین هم پیمان ایران در منطقه و در لبنان است. از این رو سخن، تصمیم و عملش در این کشور بازتاب گسترده دارد و جامعه را و تحولات سیاسی و اقتصادی آن را تحت تاثیر شدید قرار می دهد.

این کارشناس نوشت: درست است که پایگاه های نظامی آمریکا در لبنان وجود ندارد، اما افسران و سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی «ریاق» و نیز پایگاه دریایی «عَمشیت» در دریای مدیترانه هستند که گفته شده حضورشان برای هماهنگی و ارایه برنامه و کمک به ارتش لبنان است.

الربیع افزود: هدف قرار دادن آن ها همه طایفه ها و گروه های لبنان را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر این اتفاق بیفتد، واکنش شدید آمریکا بعید نیست و پس از آن، مواجهه و برخورد نظامی، مالی و اقتصادی مقام های واشنگتن با مقام های بیروت چگونه خواهد بود، نیز مشخص نیست که  واکنش احزاب و شخصیت های سیاسی، نهادهای اقتصادی و نظامیِ هوادار آمریکا مانند بانک مرکزی و ارتش لبنان چه خواهد بود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: چیزی که مشخص است این است که وضعیت لبنان مانند وضع سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی سوریه و عراق می شود و این وضع، حزب الله را هم که در جامعه و دولت و مجلس لبنان حضور و نفوذ قوی دارد و صاحب نهاد و موسسه است، تحت تاثیر قرار خواهد داد.

الربیع در پایان نوشته اش پیش بینی کرد: نظر به آن چه گفته شد ممکن است برخی طرف ها در لبنان طرفدار افزایش تنش در کشور به منظور رسیدن به اهداف حزبی و سیاسی خود باشند، اما بعید است حزب الله دست به عملیات نظامی بزند و شاید این حزب کشورش را از درگیری احتمالی منطقه ای دور نگه دارد.