رهبران جهان خواستار خویشتنداری در منطقه غرب آسیا شدند

بامداد امروز (چهارشنبه) نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکا، شماری از پایگاه‌های ارتش آمریکا در عراق را هدف حمله موشکی قرار داد.

اخبار بین‌الملل- بنا به گزارش پایگاه خبری «بلومبرگ»، رهبران جهان در پی اولین واکنش تلافی‌جویانه ایران خواستار خویشتنداری شدند و از شهروندان خود خواستند تا از سفر به عراق خودداری کنند.

بلومبرگ در گزارشی به نگرانی کشورهای جهان از آسیا گرفته تا آمریکا اشاره کرد و واکنش مقامات این کشورها را منتشر کرد که در زیر به برخی از این واکنش‌ها اشاره می‌شود: 

استرالیا

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا از رئیس نیروی دفاعی این کشور خواست تا تمامی اقدامات لازم را برای محافظت از پرسنل نظامی و دیپلماتیک استرالیا به کار گیرد. طبق این گزارش، 300 نظامی استرالیایی تحت عنوان آموزش نظامیان عراقی در این کشور غرب آسیا حضور دارند.

کانادا

ژنرال «جاناتان وانس» رئسی ستاد دفاعی کانادا در یک پیام توییتری نوشت که تمامی نیروهای نظامی این کشور که در عراق مستقر هستند، بعد از حملات موشکی ایران به پایگاههای نظامی آمریکا در عراق «در صحت و سلامت کامل» هستند و «ما هشیار هستیم».

ژاپن

«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن آنطور که خبرگزاری کیودو امروز (چهارشنبه) گزارش کرد، سفر خود به  غرب آسیا را که قرار بود شنبه هفته آینده آغاز شود را به واسطه ناآرامی‌ها در منطقه لغو کرد. «یوشیهیده سوگا» دبیرکابینه و سخنگوی دولت ژاپن نیز اعلام کرد که توکیو عمیقاً از افزایش تنش‌ها نگران است و توکیو به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک است.

نیوزیلند

«وینستون پیترز» نخست‌وزیر موقت نیوزیلند اعلام کرد که دولت این کشور از تشدید خصومت‌ها در منطقه غرب آسیا نگران است و خواستار خویشتنداری و دیپلماسی شد. نیوزیلند حدود 45 پرسنل نظامی در اردوگاه «التاجی» در نزدیکی بغداد دارد که ظاهراً نظامیان عراقی را تحت آموزش قرار می‌دهند. استقرار نظامیان نیوزیلند در عراق طبق برنامه قرار بود در ماه ژوئن به پایان برسد.

فیلیپین

دولت فیلیپین به هزاران تن از شهروندان خود دستور تخلیه عراق در پی تشدید تنش‌ها در این کشور را داد. وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد که سطح هشدار امنیتی در عراق را به بالاترین حد افزایش داده است که طبق آن حدود 6 هزار شهروند فیلیپینی موظف به ترک خاک عراق می‌شوند. «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین به ارتش دستور داده است تا تجهیزاتی را برای کمک به خروج شهروندان فیلیپینی از عراق آماده کنند.

امارات عربی متحده

«سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات عربی متحده خواستار خویشتنداری ایران و آمریکا شد و گفت: «ما امیدواریم که خرد هر دو طرف به کاهش تنش‌ها کمک کند». 

کره جنوبی 

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که با مقامات ایرانی در تماس هستند تا از ایمنی شهروندانش اطمینان حاصل کند.  یکی از سخنگویان ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی از نزدیک بر اوضاع نظارت دارد.

یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه در گفتگو با خبرنگار فارس از حجم تلفات گسترده آمریکایی ها در حمله موشکی ایران خبر داد.

وی گفت: مطابق گزارشات دقیق منابع ما در منطقه تا این لحظه دست کم ۸۰ نظامی آمریکایی کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده اند که زخمی ها بلافاصله با بالگرد از این پایگاه بیرون برده شده اند.