زمین لرزه سیاسی در اسرائیل این رژیم را به فروپاشی درونی می‌برد

«دینا سلیمان» رئیس مرکز پژوهشگاه مطالعات خاورمیانه در اندونزی و مشاور وزارت امور خارجه این کشور گفت: اتحاد و تلاش برای فشار بیشتر بر رژیم صهیونیستی، تنها راه حل نابودی کامل این رژیم غاصب است و باید تاکید کرد که زمین لرزه سیاسی در داخل رژیم صهیونیستی ناشی از اقدامات خود آنهاست که علتش همین جنگ و حملات نظامی طولانی از جمله اقدامات این رژیم در نوار غزه است و بدون تردید رژیم صهیونیستی رو به فروپاشی است.

اخبار بین‌الملل- دینا سلیمان، استاد دانشگاه، نویسنده و رئیس مرکز پژوهشگاه مطالعات خاورمیانه در اندونزی ICMES درخصوص وضعیت کنونی اسرائیل گفت: اسرائیل در یک سال اخیر تاکنون دو انتخابات پارلمانی برگزار کرد که نخستین آن آوریل ۲۰۱۹ و دومین انتخابات نیز سپتامبر ۲۰۱۹ برگزار شد. در انتخابات آوریل، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و در انتخابات سپتامبر نیز ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتز پیروز شد. با این حال، هیچ کدام از این دو جریان نتوانستند اکثریت مطلق کرسی را به دست بگیرد و در تشکیل دولت ناکام شدند. نتانیاهو پس از انتخابات آوریل و سپتامبر و بنی گانتز نیز پس از انتخابات سپتامبر که ماًمور به تشکیل کابینه شدند، باید با دیگر احزاب سیاسی که در پارلمان کرسی داشتند، ائتلاف می‌کردند، اما این ائتلاف شکل نگرفت.

مشاور وزارت امور خارجه اندونزی و کارشناس رادیو ملایوی معاونت برون مرزی صداوسیما با اشاره به ناکامی نتانیاهو و گانتز در تشکیل کابینه، گفت: رئیس رژیم صهیونیستی پارلمان این رژیم را مأمور کرد تا نخست وزیر جدید را معرفی کند، اما پارلمان در فرصت سه هفته‌ای موفق به معرفی نخست وزیر جدید نشد و رأی به انحلال خود و برگزاری انتخابات سوم داد. این نشان می‌دهد که اسرائیل در ساختار داخلی خود با مشکلات جدی رو به رو شده و این ناکامی در تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی منعکس کننده بسیاری از مشکلات اساسی و ساختاری داخل اسرائیل است. مشکل آنها ساختاری است که از اول تشکیل این رژیم غارتگر شروع شده بود. زیرا کشور جعلی بنام اسرائیل از روش‌های غیرقانونی مانند تصرف و اشغال اراضی فلسطین شکل گرفت.

رئیس مرکز پژوهشگاه مطالعات خاورمیانه در اندونزی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی رژیم صهیونیستی سه مشکل اساسی و ساختاری دارد، گفت: اولین مشکل اساسی ماهیت جنگ طلبی این رژیم غاصب و ستمگر است. که رژیم صهیونیستی همچنان حملات نظامی متعدد به فلسطین را ادامه می‌دهد. رژیم صهیونیستی از دسامبر ۲۰۱۷ دور جدید حملات هوایی به باریکه غزه را در دستور کار خود قرار داده است. در حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه تاکنون هزاران فلسطینی شهید و زخمی شده اند. باریکه غزه از سال ۲۰۰۶ تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی اسرائیل قرار دارد و ساکنان این باریکه با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

این کارشناس رادیو ملایو افزود: با این حملات نظامی، فلسطینی‌ها ساکت نمی‌نشینند. گروه‌های مقاومت فلسطین مانند «حماس» و «جهاد اسلام» اقدامات تلافی جویانه را علیه رژیم صهیونیستی انجام دادند. این اقدامات باعث ترس و وحشت زیادی در بین صهیونیست‌ها شده است و تأثیرات آن بر مسائل داخلی سرایت کرده است. زمین لرزه سیاسی در داخل رژیم صهیونیستی ناشی از اقدامات خود آنهاست که علتش همین جنگ و حملات نظامی طولانی است.

وی یادآور شد: از یک طرف، وضعیت بی ثباتی سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی و از طرف دیگر تقویت گروه مقاومت مانند حماس، حزب الله، ایران و سوریه عامل فزاینده تضعیف رژیم صهیونیستی می‌شود. همچنین راهپیمایی بازگشت فلسطینی‌ها که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده نیز باعث تضعیف رژیم صهیونیستی شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: دومین مورد، اقدام حمایتی نتانیاهو از تروریست‌ها در سوریه با هدف سرنگونی دولت اسد که از سال ۲۰۱۱ شروع و تاکنون هم شکست خورده و تأثیر منفی بر خود رژیم صهیونیستی وارد کرده است. سومین مورد که رژیم صهیونیستی را با مشکلات اقتصادی جدی روبرو کرد، جنبش تحریم BDS (Boycott, Divestment and Sanctions) علیه اسرائیل است، که بسیار فعال بوده و در کشورهای غربی هم اتفاق می‌افتد. تأثیرات این تحریم بسیار قابل توجه است. در واقع این تحریم خسارات زیادی بر رژیم صهیونیستی وارد کرد. این اقدام تحریم علیه اسرائیل در کشورهای غربی با هدف تضعیف اقتصاد اسرائیل بود، به ویژه اقتصاد این کشور که در سرزمین اشغالی جریان دارد. زیرا بر اساس قوانین بین المللی هر گونه فعالیت رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اعم از کرانه باختری نقض قوانین بین المللی محسوب می‌شود.

دکتر سلیمان، در پایان با توجه به نمایان شدن نشانه‌های مختلف از مشکلات اساسی داخلی ناشی از مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره گفت: بدون تردید رژیم صهیونیستی رو به فروپاشی است. اکنون آنچه جامعه جهانی مخصوصاً کشورهای اسلامی باید انجام دهند، داشتن اتحاد و تلاش برای فشار بیشتر بر رژیم صهیونیستی تا نابودی این رژیم غاصب است.