دولت کانادا از شهروندانش خواست از سفر غیرضروری به ایران پرهیز کنند

دولت کانادا روز چهارشنبه از شهروندانش درخواست کرد از سفرهای «غیرضروری» به ایران خودداری کنند.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به اوضاع ناپایدار امنیتی در خاورمیانه و خطرات مربوط به دستگیری کانادایی‌ها، از شهرواندانش می‌خواهد «از هرگونه سفر» به ۱۰ کیلومتری مرزهای ایران و عراق خودداری کنند.

علاوه بر این، شرکت هواپیمایی «لوفت‌هانزا» در آلمان و دو شرکت هواپیمایی اماراتی نیز پروازهای خود به ایران و عراق را لغو کرده‌اند.

خروج نظامیان اروپایی از عراق نیز در روزهای گذشته و پس از تهدید ایران مبنی بر انتقام سخت از آمریکا در پی شهادت سردار سلیمانی، آغاز شده و روز چهارشنبه کشورهای اسلوونی، لتونی و کرواسی اعلام کرده‌اند که نیروهای خود را از عراق خارج می‌کنند.

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به طور موقت نیروهایش را از عراق خارج می‌کند.

علاوه بر تهدیداتی که متوجه نیروهای خارجی در عراق است؛ روز یکشنبه گذشته نیز پارلمان عراق با اکثریت آرا طرح خروج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد و از این رو حضور این نیروها وجاهت قانونی نیز ندارد.

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

بامداد امروز (چهارشنبه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان الانبار قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.