درخواست انگلیس برای بازگشت ایران به «پایبندی کامل» به برجام

 «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش مجدد به گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران، خواستار بازگشت تهران به پایبندی کام به مفاد توافق هسته‌ای شد.

اخبار سیاسی- به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، راب با بیان اینکه به دقت گام بعدی و آنچه که در آینده حول برنامه هسته‌ای ایران اتفاق می‌افتد را زیر نظر دارد، گفت می‌خواهد ببیند که ایران به پایبندی کامل به برجام باز می‌گردد.

بر این اساس، وی توضیح داد: «ما آشکارا به برجام پایبند بودیم، ولی به نقطه‌ای رسیدیم که عدم‌پایبندی در بیشتر گام‌های برداشته شده توسط ایران بسیار حاد بود، ما به دقت اتفاقات بعدی را زیر نظر خواهیم داشت».

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز روز گذشته با بیان اینکه از برجام فقط یک پوسته توخالی باقی مانده، گفته بود: «دیدگاه ما این است که برجام همچنان بهترین راه برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بهترین راه برای تشویق ایرانیان جهت عدم تولید سلاح هسته‌ای است». (جزئیات بیشتر)

دولت جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه (۱۵ دی ماه) گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

در بیانیه ایران آمده است که با توجه به ادامه تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های طرف‌های اروپایی برای جبران آثار این تحریم‌ها، تهران تمام محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی، از جمله در زمینه تعداد سانتریفیوژها، را کنار می‌گذارد. تهران در عین حال اعلام کرده است که به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده و در صورت رفع تحریم‌ها و پایبندی کامل طرف مقابل به برجام، اجرای تعهدات هسته‌ای را از سر می‌گیرد.