نخست‌وزیر عراق امروز در «اربیل» چه پرونده‌هایی را بررسی می‌کند؟

دفتر نخست‌وزیری عراق صبح امروز شنبه از سفر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور این کشور به «اربیل» مرکز کردستان عراق خبر داد و اعلام کرد که «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان از او استقبال کرد. 

اخبار بین الملل - یک منبع مطلع گفت، عبدالمهدی در این سفر و دیدار با سران اربیل ، پرونده‌های متعددی را بررسی خواهد کرد که در خصوص اوضاع جاری و اخیر در عراق و منطقه است. 

استقبال نیچروان از عبدالمهدی در اربیل

 

طبق گفته این منبع، «عبدالمهدی در این گفت‌وگوها موضوعات مهمی مثل انتخاب نخست‌وزیر جدید یا امکان باقی ماندن وضعیت کنونی تا فرا رسیدن دوره انتقالی را بررسی خواهد کرد». 

همچنین «تنش آمریکا با ایران و تمایل کُردها برای باقی ماندن نیروها و پایگاه‌های آمریکایی» از جمله موضوعات مهم است که نخست‌وزیر عراق آن را با طرف کُردی بررسی می‌کند. 

این منبع همچنین گفت، کُردها به عبدالمهدی گفته بودند که با موضوع خروج نظامیان آمریکایی از اقلیم کردستان موافقت نخواهند کرد و وارد این تنش هم نخواهند شد. 

بغداد الیوم به نقل از این منبع افزود: خطر داعش و تهدیدهای آن برای مناطق مورد منازعه بغداد و اربیل و مسئله حقوق [کردستان در بودجه و قوانین] از جمله موارد دیگر است که در این دیدارها بررسی می‌شود. 

نیچروان بارزانی و عادل عبدالمهدی

 

عراق که از ابتدای ماه اکتبر گذشته شاهد آغاز اعتراضات خیابانی است، شاهد نوعی آشوب و ناامنی است. در هفته گذشته نیز نیروهای آمریکایی با نقض حاکمیت عراق، اقدام به ترور دو تن از فرماندهان مقاومت ایران و عراق کردند. جمعه سیزدهم دی ماه، پهپادی آمریکایی با حمله به خودرو سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی، آنها را به همراه همراهانشان به شهادت رساند.