گزارش پایگاه خبری الجزیره از شلیک های تصادفی به هواپیماهای مسافربری در جهان

صبح روز چهارشنبه(18 دی ماه)، یک فروند هواپیمای خطوط هوایی اوکراین، اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی(ره)، در نزدیکی شهریار سقوط کرد. در این حادثه، 176 نفر که اکثر آن ها ایرانی بودند جان خود را از دست دادند.

اخبار بین الملل - در ابتدا، آتش گرفتن موتور این هواپیما به عنوان دلیل اصلی سقوط آن ذکر شد با این حال، اندکی بعد، ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه ای اعلام کرد: این هواپیمای مسافربری به اشتباه از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران هدفِ موشک ضدهوایی قرار گرفته است.

سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است: اندکی پیش از هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی، سامانه پدافندی کشور به علت حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد و وجود این احتمال که آمریکایی ها هم بخواهند اقدامی نظامی علیه کشورمان به راه بیندازند، در آماده باش کامل به سر می برد.

متاسفانه، در حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین، نیروهای پدافندی، هواپیمای مورد نظر را موشک کروز تشخیص داده و به سمت آن شلیک کرده اند. امری که منجر به وقوع فاجعه ای بزرگ شده است. در این حادثه هوایی، 176 نفر جان خود را از دست دادند که اکثر آن ها اتباع ایرانی بودند. از این رو، با توجه به رخدادِ این سانحه، نگاهی می اندازیم به نمونه های مشابه تاریخی که در آن ها هواپیماهای مسافربری به اشتباه هدفِ موشک قرار گرفته اند.

پایگاه خبری الجزیره در گزارش جدید خود به سابقه شلیک های تصادفی به هواپیماهای مسافربری پرداخته است:
 

اوکراین-298 نفر کشته

در 17 جولای 2014، پرواز MH17 خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین و در حالی که از آمستردام پایتخت هلند عازم کوالالامپور بود، هدفِ موشک قرار گرفت. تمامی 298 مسافر و خدمه این هواپیما بر اثر این سانحه جان خود را از دست دادند. 193 نفر از مسافران این هواپیما از اتباع هلندی بودند. مقام های دولت اوکراین و شورشیان جدائی طلب طرفدار روسیه که در آن زمان برای در کنترل گرفتن شرق اوکراین می جنگیدند، یکدیگر را متهم به هدف قرار دادنِ این هواپیمای مسافربری با موشک کردند.

در سال 2019، دادستان های هلندی 4 مظنون به دست داشتن در این حادثه را نام بردند که در میان آن ها، سه عضو سابق نیروهای مسلح روسیه حضور داشتند.

سومالی: 11 نفر کشته

در 23 مارس سال 2007، یک هواپیمای باربری ایولوشینِ II-76 که به خطوط هوایی بلاروس تعلق داشت، اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه در موگادیشو پایتخت سومالی، هدف راکت قرار گرفت و سقوط کرد. این سانحه منجر به کشته شدن 11 نفر شد. این هواپیما حاملِ مهندسان و تکنسین های بلاروسی بود که به سومالی سفر کرده بودند تا هواپیمای دیگری را که دو هفته قبل هدفِ یک موشک قرار گرفته بود، تعمیر کنند. 

دریای سیاه: 78 نفر کشته

4 اکتبر سال 2001، یک فروند هواپیمای خطوط هوایی روسیه که یک توپولوفِ 154 بود و از تل آویو عازم نووسیبرسک در روسیه بود، در نیمه شب و بر فراز دریای سیاه، منفجر شد. این پرواز حامل 78 نفر بود که بیشتر آن ها تابعیت رژیم صهیونیستی را داشتند. این حادثه هوایی در فاصله ای کمتر از 300 کیلومتر از سواحل اوکراین اتفاق افتاد. یک هفته بعد، دولت اوکراین اعتراف کرد که این فاجعه به دلیل شلیک اشتباهی یک موشک به این هواپیما اتفاق افتاده است.

ایران: 290 نفر کشته

در 3 جولای سال 1988، یک هواپیمای ایرباس  A-300 متعلق به خطوط هوایی ایران که از بندرعباس عازم دوبی در امارات متحده عربی بود، در آب های سرزمینی ایران در خلیج فارس، هدف حمله موشکی از جانب ناو یو اس اس وینسنس قرار گرفت که در حال گشت زنی در تنگه هرمز بود.

مقام های آمریکایی اندکی پس از این واقعه گفتند که این هواپیما را با یک جنگنده اشتباه گرفته بودند.تمامی 290 مسافر و خدمه این هواپیما جان خود را بر اثر این سانحه از دست دادند. در میان جان باختگان این حادثه، 66 کودک نیز حضور داشتند.

ایالات متحده آمریکا در آن زمان، در جریان روند قضایی که از سوی دیوان بین المللی دادگستری پیگیری می شد، به ایران 101.8 میلیون دلار غرامت پرداخت کرد. با این حال، آمریکایی ها هیچ وقت نه مسوولیت این اقدام خود را پذیرفتند و نه به صورت رسمی از ایرانی ها عذرخواهی کردند. ایالات متحده آمریکا بعد از وقوع این سانحه هوایی، به فرمانده ناو یو اس اس وینسنس کاپیتان ویل راجرز مدال افتخار داد.

 

ساخالین، روسیه: 269 نفر کشته

در 1 سپتامبر 1983، یک فروند هواپیمای بوئینگ‌ 747 متعلق به خطوط هوایی کره جنوبی توسط جنگنده های ارتش شوروی بر فراز جزیره ساخالین هدف حمله قرار گرفت. تمامی 269 سرنشین و خدمه این پرواز به محض وقوع حمله، جان خود را از دست دادند. مقام های شوروی 5 روز پس از وقوع این حادثه اعتراف کردند که هواپیمای خطوط هوایی کره جنوبی به اشتباه توسط آن ها هدف قرار گرفته شده و ساقط شده است.
 

صحرای سینا: 108 نفر کشته

در 21 فوریه 1973، یک فروند هواپیمای بوئینگ 727 خطوط هوایی لیبی که از طرابلس(پایتخت لیبی)، عازم قاهره پایتخت مصر بود، توسط جنگنده های رژیم صهیونیستی بر فراز صحرای سینا هدف حمله قرار گرفت و ساقط شد. این هواپیما در هنگام وقوع سانحه، حامل 112 نفر بود که 108 نفر جان خود را از دست دادند. جنگنده های رژیم صهیونیستی در آن زمان مناطقی را در صحرای سینا در اشغال خود داشتند که به محض پرواز هواپیما بر فرازِ تاسیسات نظامی خود در سینای اشغالی، اقدام به حمله به آن کردند. مقام های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که زمانی اقدام به شلیک موشک به سمت هواپیمای خطوط هوایی لیبی کردند که از فرمان آن ها مبنی بر فرود فوری روی زمین خودداری ورزید.