اعتراف نخست‌وزیر استرالیا به کم‌کاری دولت در کنترل آتش‌سوزی‌ها

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی نیوز» به کم‌کاری دولت در قبال کنترل و مهار آتش‌سوزی‌های مهیب این کشور اعتراف کرد.

اخبار بین الملل - به نوشته پایگاه اینترنتی این شبکه تلویزیونی، موریسون در مصاحبه خود اذعان کرد «اوضاع می‌توانست به شکل بهتری تحت کنترل قرار گیرد».

وی با اعلام این‌که پیشنهاد برقراری کمیسیونی سلطنتی برای فاجعه آتش‌سوزی در کابینه دولت را مطرح کرده است، گفت، لازم است که هیأتی ورود صندوق ملی به این مسئله را درنظر گرفته و به اقدامات حمایتی بپردازد.

وی افزود: «فکر می‌کنم این چیزی است که ضروری خواهد بود و پیشنهادی را با این هدف مطرح کرده‌ایم. اما این [پیشنهاد] باید با ایالات و مناطق مختلف به مشورت گذاشته شود».

وی در قبال سیاست کاهش کربن و گازهای گلخانه‌ای گفت: «قصد دارم این کار را با سیاستی متعادل انجام دهم که منافع اجتماعی و منافع گسترده‌تر اقتصاد ملی را نیز درنظر بگیرد».

او در توجیه گذراندن تعطیلات در «هاوایی» در حالی که شهرهای مختلف استرالیا در محاصره آتش قرار داشتند گفت قصدش این بوده که در انتهای سفر تفریحی خود با نخست‌وزیران هند و ژاپن دیدار کند.

موریسون درباره کمک ارتش استرالیا به آتش‌نشانان برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی‌های گسترده گفت، وسعت حریق «بی‌سابقه» بود. وی افزود: «کاری که نیروهای دفاعی استرالیا انجام دادند، اقداماتی که ایالت‌ها می‌توانستند انجام دهند تقویت، تسریع و تکمیل کرد و به گمان درس‌های زیادی در این خصوص گرفته شد».

روز جمعه، با ادامه یافتن‌ آتش‌سوزی‌های مهیب در استرالیا و صدور دستور تخلیه مناطقی با بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، شهروندان این کشور در اعتراض به سیاست‌های دولت وارد خیابان‌ها شدند.

معترضان با بستن راه‌های اصلی در شهر سیدنی خواستار استعفای «اسکات موریسون» نخست‌وزیر این کشور شدند. شماری دیگر نیز پلاکاردهایی اعتراضی با متن «ما را از جهنم نجات دهید» و «اقلیم جایگزینی وجود ندارد» در دست گرفته و خواستار رسیدگی فوری دولت به بحران آتش‌سوزی شدند.

آتش‌سوزی‌هایی که از چند ماه پیش در استرالیا آغاز شد، تاکنون نزدیک به ۵ میلیون هکتار از جنگل‌ها و اراضی این کشور را سوزانده و بیش از ۹۵۰ خانه را ویران کرده است. در این میان ایالت «نیو ساوث ولز» بیشترین خسارت را دیده و ۸۵۰ واحد از خانه‌های تخریب‌شده در این ایالت قرار داشته است.

گفته می‌شود دستکم ۲۷ نفر تاکنون در سراسر استرالیا در نتیجه این آتش‌سوزی‌ها جان خودشان را از دست داده‌اند. 

وقوع این آتش‌سوزی‌ها، انگشت اتهام را به سوی موریسون برده است که با سیاست‌های سهل‌انگارانه در قبال تغییرات اقلیمی و پیروی از دستورکار سرمایه‌داری آمریکا، باعث بروز این فاجعه شده است.

زمانی که موریسون برای دیدار با مردم خسارت دیده از آتش‌سوری‌ها به شهر «کوبارگو» رفت، توسط ساکنین آن «هو» شد. یکی از معترضان به سیاست‌های موریسون نیز فریاد زد: «تو احمقی. واقعاً احمقی. هیچ رأیی به تو داده نخواهد شد. شما بودجه ما را کنترل می‌کنید و ما مثل همیشه فراموش شده‌ایم».