به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا، سومین همایش سالانه سازمان یهودی آمریكایی 'جی استریت' در حالی در شهر واشنگتن به كار خود پایان داد كه دعوت از ایهود اولمرت رئیس كابینه سابق اسرائیل برای سخنرانی در این همایش با اعتراض های زیادی مواجه شد و ادعاهای جی استریت مبنی بر طرفداری از صلح و اتخاذ مواضع ملایم تر از سازمان 'ایپاك' را با علامت سؤال بزرگی رو به رو كرد. سازمان ایپاك بزرگ ترین و با نفوذترین لابی صهیونیست ها در آمریكا است كه همه سیاستمداران آمریكایی صرف نظر از گرایش های حزبی آنان برای كسب رضایت و حمایت این سازمان یهودی در جهت رسیدن به مناصب بالا در آمریكا تلاش می كنند.

سازمان یهودی جی استریت ۳ سال پیش در حالی در آمریکا اعلام موجودیت کرد خود را یک سازمان میانه رو و طرفدار صلح معرفی کرد و هدف خود را حمایت از اسرائیل اعلام کرد. جی استریت طی این مدت تلاش کرده خود را از هر گونه ارتباط با نزدیکی فکری با ایپاک تبرئه کند زیرا ایپاک به عنوان یک محفل صهیونیستی در آمریکا و جهان شناخته می شود. با وجود این تلاش ها دعوت جی استریت از ایهود اولمرت برای حضور در هماییش سالانه این سازمان به عنوان برجسته ترین میهمان و سخنران تناقض آشکاری با همه ادعاهای گذشته جی استریت داشت. اولمرت در مدت حضور خود در کابینه اسرائیل بار دو جنگ علیه لبنان و غزه را بر دوش دارد. جنجالی که در مورد دعوت از اولمرت در داخل جی استریت بروز کرد، شخص اولمرت را وادار کرد اعتراف کند برخی اعضای این سازمان از حضور او ناراضی هستند. وی گفت: آنچه خشم مرا بر انگیخت واکنش های برخی اعضا به دعوت از من برای حضور در این همایش بود زیرا آنان تمایلی به حضور من نداشتند و بعضی هم می گویند گمان کردند من تغییر کرده ام. در همین حال یکی از اعضای جی استریت گفت: اولمرت در داخل اسرائیل در پرونده های مربوط به فساد تحت پیگرد است و در خارج هم به دلیل احتمال ارتکاب جنایات جنگی در جریان جنگ ها علیه لبنان و غزه و کشتار عده زیادی از افراد بیگناه تحت تعقیب است.

سازمان جی استریت هم مانند ایپاك طرفدار راه حل وجود ۲ كشور اسرائیلی و فلسطینی در كنار هم و نیز مخالف توقف كمك های نظامی آمریكا به اسرائیل است. جی استریت هم از همه اقدامات آمریكا در استفاده مكرر از حق وتو در قطعنامه های ضد اسرائیلی در شورای امنیت استقبال می كند. شاید بتوان گفت موضع جی استریت در مورد ایران اصلی ترین نكته تفاوت و شاید تنها وجه تفاوت این سازمان با ایپاك است زیرا جی استریت می گوید ترجیح می دهد در برخورد با ایران از راه های دیپلماتیك استفاده شود. كارشناسان آگاه به گرایش های ایپاك و جی استریت به سادگی نمی توانند نقاط اختلافی بین خواسته های این دو سازمان یهودی از دولت آمریكا پیدا كنند زیرا میانه روی كه جی استریت ادعای آن را دارد تنها در امور شكلی و ظاهری است نه در محتوا. پس از تجلیل این سازمان از اولمرت به نظر می رسد جی استریت روی دیگر سكه ایپاك است البته به صورتی نرم تر.