اعلام زمان صدور حکم بازداشت مقامات رژیم صهیونیستی در لاهه

 ۲۹ آذرماه بود که «فاتو بنسودا»، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی از تلاش این دادگاه برای تحقیق در مورد «جنایت‌های جنگی» رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری خبر داد.

اخبار بین الملل - روزنامه «معاریو» امروز (سه شنبه) در گزارشی نوشت، مقدمات در لاهه برای صدور حکم بازداشت بین‌المللی علیه مقامات اسرائیلی آغاز شده است.

این روزنامه به نقل از یک منبع اسرائیلی آگاه نوشت: اگر قضات دیوان کیفری بین‌المللی با درخواست دادستان کل همراهی و با آغاز تحقیقات موافقت کنند این کار ظرف ۹۰ روز انجام و حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی صادر خواهد شد؛ کسانی که به عنوان افراد مظنون به ارتکاب جنایت جنگی معرفی خواهند شد.

در ادامه این گزارش آمده، به موجب این تعریف ممکن است حکم بازداشت برخی مقامات ارشد اسرائیلی هم که در ترویج شهرک‌سازی در قدس و کرانه باختری شریک بوده‌اند، صادر شود.

معاریو افزود، بر این اساس ممکن است مقامات اسرائیلی هنگام حضور در خارج و بدون اینکه اطلاع داشته باشند با حکم بازداشت روبرو شوند به همین دلیل به آنها توصیه شده به کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی سفر نکنند.

یک مقام اسرائیلی اعلام کردند، تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر برای قانع کردن دادستان کل دیوان کیفری فایده‌ای نداشته و وی از موضع خود دست نکشیده است.

وی در پایان اعلام کرد، رژیم صهیونیستی با ابزار دیپلماسی در تلاش است کشورهای دوست خود در جهان را بسیج کند تا با اعمال فشار بر دیوان کیفری، این نهاد را از انجام تحقیقات منصرف کند.