آغاز مجدد درگیری بین نیروهای شرق و غرب لیبی

منابع لیبیایی گزارش دادند که درگیری با استفاده از سلاح‌های متوسط و سنگین بین نیروهای شرق و غربی لیبی از صبح امروز چهارشنبه آغاز شده است.

اخبار بین الملل - نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست « فائز السراج » در غرب لیبی اعلام کرده است که با توپخانه سنگین به حملات توپخانه‌ای نیروهای حفتر پاسخ داده است.

از سوی دیگر فرماندهان نیروهای دولت وفاق ملی درباره نقض آتش‌بس که اوایل هفته جاری آغاز شده است، هشدار دادند.

یک منبع نظامی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی گفت که نیروهای حفتر در حال صف‌آرایی نیروهای خود در جنوب طرابلس به منظور ازسرگیری حملات خود هستند.

ژنرال خلیفه حفتر روز دوشنبه بدون امضای توافق آتش‌بس با دولت وفاق ملی تحت نظارت روسیه، مسکو را ترک کرد.

یک منبع نظامی لیبیایی نیز از ورود خودروهای زرهی اماراتی و توپخانه به شهر ترهونه واقع در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس(مرکز عملیات اصلی نیروهای حفتر) خبر داد.

به گفته این منبع، حمایت مستمر از نیروهای حفتر با وجود اعلام آتش‌بس (یکشنبه شب) همچنان ادامه دارد و این امر نشان می‌دهد که هدف حفتر از اعلام آتش‌بس سروسامان دادن به وضعیت شبه‌نظامیان خود بوده است.

در همین ارتباط سرلشکر «عبدالباسط مروان» فرمانده منطقه نظامی طرابلس گفت که نیروهای دولت وفاق ملی آماده مقابله با هر گونه حمله نیروهای حفتر در تمامی محورها هستند.

شبه‌نظامیان تحت امر حفتر از آوریل ۲۰۱۹ حمله به طرابلس پایتخت لیبی را با هدف سیطره این شهر آغاز کرده‌اند.

هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و خلیفه حفتر فرماندهی آنان را بر عهده دارد و دولت در طرابلس در غرب لیبی، تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست و سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد.