دادستان‌های دادگاه استیضاح ترامپ مشخص شدند

 «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا امروز چهارشنبه دو نفر از اعضای ارشد این مجلس را به عنوان دادستان‌های دادگاه استیضاح « دونالد ترامپ » مشخص کرد. 

اخبار بین الملل - طبق گزارش رسانه‌های آمریکا، «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که وظیفه انجام تحقیقات درباره استیضاح ترامپ را به عهده داشت و «جرولد نادلر»، رئیس کمیته قضایی این مجلس که در تصویب بندهای استیضاح ترامپ نقش اصلی را داشت به عنوان دادستان‌های دادگاه استیضاح مشخص شده‌اند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته پلوسی مجموعاً هفت نفر را به عنوان تیم دادستانی دادگاه استیضاح ترامپ مشخص کرده است. اعضای این تیم، گروهی با تجارب حقوقی، دادگاه‌های نظامی و اجرای قانون هستند. 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «امروز روز مهمی است. مسئله به قانون اساسی ایالات متحده مربوط می‌شود.»

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه گفت رأی‌گیری درباره ارسال بندهای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به مجلس سنا روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد ۲۸ آذرماه با اکثریت آرا هر دو بند قطعنامه استیضاح «دونالد ترامپ» را به تصویب رساند تا او سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا لقب بگیرد که استیضاح می‌شود. 

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در دو مرحله بر سر این دو بند رأی‌گیری کردند. ابتدا بند «سوءاستفاده از قدرت» به رأی گذاشته شد که با ۲۳۰ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف مورد موافقت قرار گرفت.

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا دیگر بند این قطعنامه که به اتهام «ممانعت در تحقیقات کنگره» مربوط می‌شد را نیز به تصویب رساندند. این بند با ۲۲۹ رأی مثبت و ۱۹۸ رأی منفی به تصویب رسید. 

پیش از این کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره»  را به عنوان دو بند استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تصویب کرده بود.

نقش اصلی مجلس نمایندگان تصویب همین طرح استیضاح بود و باقی امور استیضاح در مجلس سنا صورت می‌گیرد؛ جایی که برعکس مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان در اکثریت هستند. 

در مجلس سنا چیزی شبیه یک دادگاه شکل خواهد گرفت که ریاست آن با رئیس دیوان عالی است و سناتورها در آن نقش اعضای هیات منصفه را دارند. برای خلع ترامپ از قدرت، دوسوم سناتورها (۶۷ نفر) باید به عزل او رای دهند؛ امری که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا در شرایط عادی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. با این حال در جریان استیضاح، دموکرات‌ها فرصت آن را خواهند داشت تا با نقد جدی عملکرد ترامپ، رای او را در انتخابات ۲۰۲۰ بشکنند.

ترامپ به شدت با استیضاح مخالف است و اتهامات مجلس نمایندگان علیه خود را قاطعانه رد کرده است.